آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟ بررسی شرایط ارزان شدن

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟ بررسی شرایط ارزان شدن

تقریبا از اواسط سال گذشته وارد رکود در بازار مسکن شدیم و به جز شب عید که وضعیت بهتری را شاهد بودیم، در سال جاری وضعیت به همان شکل ادامه پیدا کرد. اما یک تصور در ذهن مردم وجود دارد و آن این است که قیمت ها در این بازه ارزان شده و یا حداقل گران نشده است که آمار و ارقام اینگونه نمی گوید و چیز دیگری نشان می دهد.

آیا در سال 1403 خانه ارزان می شود؟
آیا در سال 1403 خانه ارزان می شود؟

به همین دلیل در این مطلب می خواهیم بررسی نمایم که آیا در سال 1403 خانه ارزان می شود و به صورت واقعی و با استفاده از آمار و ارقام مواردی را در اختیار شما قرار خواهیم داد تا خودتان به راحتی بتوانید روندی که قیمت مسکن پیش خواهد گرفت را پیش بینی نمایید.

آیا در سال 1403 خانه ارزان می شود؟

برای بررسی این وضعیت باید 3 سال گذشته را بررسی نماییم تا بدانیم چه اتفاقی در حال روی دادن است. در مطلبی تحت عنوان آیا قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ افزایش می یابد به صورت مفصل این موضوع بررسی شده که خلاصه آن به اینصورت است که قیمت تورم در سال های 1400 الی 1402 محاسبه شده و افزایش قیمت مسکن نیز به همین شکل محاسبه شده که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران است.

در نهایت به این نتیجه رسیدیم که قیمت مسکن 22 درصد از تورم سال ها 1401 و 1402 عقب است و نزدیک به 37 درصد از افزایش قیمت تا سال 1403 نسبت به تورم عقب افتاده است اما به دلیل وضعیت رکود بازار، روند افزایش قیمت با روند بسیار کندی در حال انجام شدن است.

همچنین نمودار افزایش قیمت ما نشان داده است که بعد از 1 یا 2 سال رکود، افزایش قیمت مسکن در سال بعدی اتفاق می افتد، نمودار زیر را نگاه کنید:

نمودار درصد رشد قیمت مسکن نسبت به سال قبل تر
نمودار درصد رشد قیمت مسکن نسبت به سال قبلی

در طی 9 سال گذشته، تنها سالی که به صورت پیاپی قیمت مسکن با شیب کمی افزایش داشته است 1395 و 1396 بوده است که البته شرایط کشور نیز متفاوت بود و برجام دلیل اصلی آن به شمار می آمد و بعد از آن نمودار به صورت 1 سال در میان نشان داده که افزایش قیمت مسکن داشته ایم و امسال نیز نوبت افزایش قیمت مسکن است.

پس در پاسخ به این سوال که آیا مسکن در سال 1403 ارزان می شود باید گفت که قیمت مسکن تا همین الان نزدیک به 37 درصد از تورم عقب افتاده است و رکود بازار باعث شده که افزایش قیمت مسکن کند شود ولی قطعا این روند به سمت ارزان شدن پیش نخواهد رفت و نهایتا با سرعت کمتری گران می شود ولی ارزان نمی شود.

ارزان شدن مسکن چه زمانی رخ می دهد؟

اگر بخواهیم به صورت دقیق به این سوال پاسخ دهیم که راه حل آن را باید جراحی عمیق اقتصادی دانست که درست شدن آن هم کار یکی دو سال نیست، اما اگر بخواهیم عواملی که باعث افزایش میشود را معرفی کنیم و بدانیم در چه حالتی ارزانی رخ می دهد باید عوامل مستقیم تاثیر گذار در قیمت را معرفی نمایم:

نرخ ارز تاثیر مستقیم بر روی قیمت مسکن و کالاهای دیگر دارد زیرا بیانگر ارزش پول کشور ما می باشد، پس هر چه قدر دلار افزایش یابد، ریال کم ارزش تر می شود و مسکن نیز گرانتر می شود و حداقل شرطی که برای ارزان شدن مسکن نیاز است این می باشد که قیمت دلار چندین سال ثابت بماند و یا ارزان شود و نمودار قیمت مسکن تهران نیز نشان دهنده افزایش در بازه های بعد از جهش قیمت ارز است.

این ارزان شدن به این معنی نیست که شب عید دلار از 50 هزار تومان به 70 افزایش یابد و بعد به 60 هزار تومان برسد و جو روانی در بازار توسط خبرگزاری ها راه بیفتد که دلار ارزان شده خیر! اگر میانگین قیمت دلار در یک سال 50 هزار تومان بوده و 2 سال آینده بشود 40 هزار تومان می شود کاهش واقعی دلار و قوی شدن ارزش پول کشورمان که قطعا می تواند بر روی قیمت مسکن تاثیر گذار باشد.

ارزان شدن مسکن چه زمانی رخ می دهد؟
ارزان شدن مسکن چه زمانی رخ می دهد؟

پایین آمدن نرخ بهره را می توان از عوامل موثر بر تورم و کاهش ارزش پول دانست، چرا؟ اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، بانکها امروز 28 درصد سود می دهند، این 28 درصد یعنی اگر 1 میلیارد پول در بانک باشد، سال آینده 280 میلیون به آن سود اضافه می شود و این یعنی خلق پول و خلق نقدینگی و در نهایت باعث کاهش ارزش پول می شود و به همین دلیل است که نرخ دلار افزایش می یابد.

هر زمان نرخ بهره کاهش یافت و مانند دیگر کشور ها به چند درصد رسید می توانید امیدوار به ارزان شدن قیمت خانه باشید در غیر اینصورت تا زمانی که بهره بانکی بالا وجود داشته باشد، این نقدینگی باعث کاهش ارزش پول می شود و قطعا به همین دلیل خانه ارزان نمی شود.

بهره وام مسکن اولی ها برای افرادی که قصد خرید آپارتمان در تهران با وام را دارند در طی این 2 سال از 16.5 درصد به 22.5 درصد افزایش یافته است.

عرضه بیشتر از تقاضا بعد از 2 مورد بالا می تواند باعث ارزان شدن قیمت خانه باشد، آیا به نظر شما تمامی خانه هایی که در سال معامله می شوند، برای مصرف کننده ها است؟ قطعا خیر و آمار خانه های خالی این موضوع را اثبات می کند که بخش عظیمی از معاملات خرید و فروش مسکن به منظور کسب سود و سرمایه گذاری در مسکن است نه مصرف کننده واقعی و هر زمان 2 مورد بالا اتفاق افتاد، یعنی دلالان از مسکن به عنوان کالایی برای کسب سود هنگفت استفاده نکنند قطعا عرضه و تقاضا بالانس می شود و مسکن ارزان می شود زیرا فروشنده و خریدار واقعی در بازار می ماند.

در چه زمانی می توان خانه را ارزانتر خرید؟

درست است که معنی واقعی ارزانی قیمت خانه در کشور ما رخ نداده است اما بازه هایی بوده که قیمت خانه ارزانتر از زمان های دیگر  و در کف قیمت قرار گرفته بوده است. پس اگر بخواهیم بگوییم که در چه زمانی می توان خانه را ارزانتر بخرید باید گفت که در رکود بازار و شرایطی که امروز حاکم است، بهترین موقعیت برای خرید خانه است.

درست است که قیمت مسکن نسبت به همین بازه در سال گذشته افزایش داشته است اما آمار نشان می دهد که از تورم عقب است و همین عقب افتادگی که در ابتدای مطلب بررسی نمودیم، 37 درصد است یعنی شما امروز می توانید 37 درصد مسکن را نسبت به قیمت واقعی ارزانتر بخرید که در زمان اوج گرفتن قیمت ها جبران می شود.

همچنین در نظر داشته باشید که در افزایش و کاهش قیمتها، آن مناطقی که بیشترین آمار معاملات را دارند که شامل مناطق شمال غرب تهران و غرب هستند اولین سیگنال های افزایش و یا کاهش قیمت ها را صادر می کنند و در حال حاضر اگر نرخ رهن و اجاره را با افزایش قیمت ها در این مناطق مقایسه نمایید، متوجه خواهید شد که هم امسال و هم سال گذشته قیمت رهن و اجاره به شدت افزایش یافته در حالی که قیمت ها به این شکل بالا نرفته است و این نشان دهنده این است که در حال حاضر قیمت فروش از قیمت واقعی ارزانتر است.

در زمان رکود پیش خرید کنید!

تنها معامله ای که می تواند با قیمت قطعی و شرایط پرداخت اقساطی، برای مدت 2 الی 3 سال و یا بیشتر سرمایه شما را از افزایش قیمت بیمه کند پیش خرید است. هر چه بازار در رکود بیشتری فرو رفته باشد، شرایط خرید از سازنده ها راحت و منعطف تر می باشد.

همچنین اگر روند ساخت و ساز در آن منطقه بیشتر باشد و پروژه های زیادی در حال ساخت باشد، باز هم شرایط آسان تر و رقابتی می شود به صورتی که شاید در محله هایی نظیر فلاح که ارزان ترین مناطق تهران برای خرید خانه است شرایطی که برای پیش خرید در منطقه 22 ارائه می شود را نداشته باشد زیرا در چیتگر، پروژه های در حال ساخت زیادی وجود دارد و منطقه نوساز و زیر قیمت است و بازار به شدت رقابتی است.

در زمان رکود پیش خرید کنید!
در زمان رکود پیش خرید کنید!

بد نیست بدانید که در این منطقه میتوانید با 1 الی 2 میلیارد تومان و پرداخت اقساط 3 الی 4 ساله اقدام به خرید خانه نمایید که می توانید لیست پروژه های غرب تهران را مطالعه کنید که به صورت کامل پروژه ها معرفی شده اند و یا با کارشناسان ما در تهران برج تماس حاصل نمایید.

حتی اگر قصد ورود به بازار پیش خرید را ندارید ولیکن به دنبال کسب سود آسان هستید می توانید نحوه خرید آپارتمان نوساز بدون سند را مطالعه نمایید که برای آن دسته ساختمان هایی است که به اتمام رسیده اند و در مرحله دریافت سند می باشند و همین ها 10 الی 15 درصد از نرخ بازار پایینتر می باشند که یک سرمایه گذاری مطمئن و آسان است.

سابقه ارزان شدن قیمت مسکن در کشور ما

همانطور که در بالا اشاره نمودیم، تورم در کشور ما چند ده سال است که وجود داشته و همیشگی بوده و به همین دلیل سابقه ارزان شدن قیمت مسکن در کشور ما وجود ندارد مگر به صورت مقطعی و در یک بازه زمانی و آن هم مقایسه با بازه زمانی 6 ماه گذشته و معمولا پس از افزایش قیمت ها.

پس در نظر داشته باشید که قیمت مسکن در سال 1403 هم ارزان نمی شود و اگر هم این اتفاق رخ دهد شاید نسبت به شب عید کمی قیمت ها پایین بیاید که آن هم بعید است زیرا حتی سال گذشته که رکود در بازار مسکن داشتیم باز هم شاهد افزایش قیمت مسکن بوده ایم اما با سرعت کمتر و روند کند.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی این موضوع پرداختیم که آیا مسکن در سال 1403 ارزان می شود یا خیر و به بررسی آمار و رویداد های گذشته پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که در نهایت ارزانی قیمت مسکن در یک بازه 6 ماه الی 1 سال بوده است که بعد از افزایش قیمت یک باره اتفاق افتاده است یعنی قیمت ها جهش داشته و پس از آن کمی ارزان شده است و ارزان شدن به معنی واقعی در یک بازه 2 الی 3 سال وجود نداشته است.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون پروژه های در حال ساخت غرب تهران و خرید با شرایط اقساطی می توانید با کارشناسان ما در تهران برج تماس حاصل فرمایید.

در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

پروژه های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس با کارشناس فروش پروژه