خرید آپارتمان در تهران با وام (شرایط سال 1403)

خرید آپارتمان در تهران با وام (شرایط سال 1403)

اگر به دنبال خرید آپارتمان در تهران با وام هستید و سرمایه محدودی در اختیار دارید، در این مطلب کلیه شرایطی که می توانید با سرمایه کم اقدام به خرید ملک نمایید که شامل دریافت وام، پرداخت اقساطی و مشارکت در پروژه های ساخت به صورت سهامی است را بررسی خواهیم کرد تا بدانید که برای سرمایه محدود شما در شهر تهران چه گزینه هایی وجود دارد.

خرید آپارتمان با وام
خرید آپارتمان با وام

شاید تصور شما این است که برای جبران کسری بودجه ای که در اختیار دارید تنها سیستم بانکی می تواند به شما کمک نماید اما واقعیت این است که مبلغ وامی که توسط بانک ها اعطا می شود به خرید چند متر خانه در تهران نیز نمی رسد و این چالشی است برای تمامی افرادی که قصد خرید آپارتمان در تهران را دارند.

خرید آپارتمان در تهران با وام

پیش از ارائه راه حل واقعی برای خرید آپارتمان در تهران با کمک وام و دیگر موارد می خواهیم شرایط وام مسکن اولی ها را بررسی کنیم و سپس به سراغ بررسی شرایط دیگر برویم. با بروزرسانی این مطلب در تیرماه سال 1403 آخرین شرایط وام به صورت زیر می باشد:

شهر  سقف تسهیلات (تومان) اقساط 
تهران ۴۰۰ میلیون ۸ میلیون و ۵۵۵ هزار تومان
استان‌ها ۳۲۰ میلیون ۶ میلیون و ۴۴۴ هزار تومان
شهرهای بزرگ ۳۲۰ میلیون ۶ میلیون و ۴۴۴ هزار تومان
سایر شهرها ۲۴۰ میلیون ۴ میلیون و ۸۳۳ هزار تومان

بازپرداخت این وام به صورت اقساطی با سود 22.5 درصد و طی 12 سال است. مبلغ سود وام مسکن برای خرید خانه در بافت فرسوده 21 درصد است و دارای بازپرداخت 15 ساله است.همچنین ۱۶۰ میلیون تومان نیز تسهیلات جعاله تعلق می‌گیرد تا کل سقف وام زوجین ۹۶۰ میلیون تومان شود.

خرید آپارتمان در تهران با وام
خرید آپارتمان در تهران با وام

وام مسکن در تهران به دو صورت قابل پرداخت است که در یکی از حالات وام گیرنده باید مبلغی را به عنوان سپرده در بانک قرار دهد و وام را دریافت کند، در صورت دوم نیز وام گیرنده با خرید اوراق سهام با مبلغ مشخص شده اقدام به دریافت وام می کند.البته ناگفته پیدا است که این مبلغ در مقایسه با قیمت خانه و آپارتمان در تهران به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز جوانان برای خرید مسکن نخواهد بود.

گزینه های جایگزین خرید آپارتمان با وام

بر خلاف بسیاری از شما نگران خرید خانه هستید و چاره را دریافت وام می دانید، قانونی برای ارگان های دولتی وجود دارد که می بایست برای تامین مسکن کارکنان خود از طریق تعاونی های مسکن اقدام نمایند. این کار می تواند در قالب واگذاری مسکن و یا زمین قابل ساخت است که در نهایت با دریافت اقساط طولانی مدت می تواند باعث خانه دار شدن کارمند آن ارگان شود.

اما شاید از خود بپرسید که شما چگونه می توانید در این پروژه های مشارکت نمایید و از امتیازات این افراد استفاده کنید؟ پاسخ این است که پس از معرفی پروژه های این چنینی، اعضا اقدام به فروش جایگاه و امتیاز خود در بازار می نمایند که خریدار جدید می تواند پس از خرید، قرارداد را با همان شرایط اقساطی ادامه دهد و این فرصت می تواند یک جایگزین برای خرید آپارتمان با وام باشد زیرا اقساط این پروژه ها دارای سود نیست و طولانی مدت است.

گزینه های جایگزین خرید آپارتمان با وام
گزینه های جایگزین خرید آپارتمان با وام

بزرگترین نمونه انجام شده اخیر را می توان شهرک خرازی در منطقه 22 تهران دانست که توسط تعاونی های سپاه ساخته شده است و 27 بلوک 30 طبقه می باشد که در سال 1402 تحویل داده شد و اقساط طولانی برای پرداخت وجود داشته است.

قیمت تمام شده به قدری مناسب بوده که پس از تحویل قیمت فروش توسط مالکان متری 55 میلیون تومان در سال 1402 بوده ولیکن به سرعت به قیمت بازار نزدیک شد و امروز تا 75 میلیون تومان، تنها پس از چند ماه معامله می شود.

خرید خانه متری یا سهامی گزینه ای دیگر به جای وام

گزینه های سهامی بسیاری وجود دارند که می تواند برای افرادی که سرمایه شان کم است مناسب باشد، به اینصورت که شما می توانید در پروژه های معتبر تعاونی ساز و مانند آنچه در بالا مثال زدیم، به جای خرید یک واحد کامل، اقدام به خرید سهام 10 متری نمایید.

در نهایت هنگام تحویل واحدها، تمامی افرادی که دارای سهم هستند می توانند با یکدیگر تجمیع کرده و اقدام به دریافت یک واحد نمایند و شما می توانید به عنوان مثال اگر دارای 30 متر باشید، با شخص دیگری که 30 متر دارد اقدام به دریافت واحد نمایید و یا می توانید این کار را با آشنایان خود نیز انجام دهید.

خرید خانه متری یا سهامی گزینه ای دیگر به جای وام
خرید خانه متری یا سهامی گزینه ای دیگر به جای وام

همچنین اگر مایل به دریافت واحد نباشید، قیمت متراژ خانه شما به قیمت روز خریداری می شود زیرا سهام ها محدود است و یا باید تجمیع شود و یا فروخته شود که در نهایت شما با سرمایه محدود خود اقدام به خرید ملک نموده اید و با فروش آن می توانید ملکی با متراژ بزرگتر و سال ساخت قدیمی تر خریداری کنید.

البته پروژه های سهامی را بیشتر سپاه اجرا کرده است و پیش فروش تعاونی مسکن ارتش به صورت واحد با متراژ مشخص است اما به دلیل پرداخت اولیه کم و بازپرداخت 3 الی 4 ساله، برای بسیاری گزینه مطلوبی است و می توان به جای اینکه 30 متر واحد در پروژه های سپاه به صورت سهامی خریداری نمود، اقدام به خرید 70 متر در پروژه های ارتش با اقساط 4 ساله کرد.

آیا پروژه های پیش خرید وام دارند؟

خبر خوب این است که پروژه های پیش خرید نیز دارای وام هستند، همانطور که در بالا توضیح دادیم، عمده پروژه هایی که در منطقه 22 ساخته می شود برای ارگان های دولتی است که اگر می خواهید علت آن را بدانید بهتر است مطلبی تحت عنوان منطقه 21 و 22 تهران کجاست را بررسی نمایید که در آن مشخص شده مالکیت عمده زمین های این مناطق در اختیار ارگان های دولتی بوده است.

آن ها نیز به دلیل نیاز به تامین مسکن کارکنان اقدام به ساخت زمین هایشان نموده و تسهیلاتی به عنوان وام در اختیار کارکنان قرار می دهند اما در برخی از ارگان ها تسهیلات انتقال می یابد و در برخی اینگونه نیست.

آن دسته که به صورت جاری و کسر از حقوق است انتقال نمی یابد زیرا عضو سازمان سهم را به شما می فروشد و اقساط نمی تواند از حقوق وی کسر شود ولیکن آن دسته از پروژه های پیش خرید که بازپرداخت آن ها پس از تحویل است به شما انتقال می یابد که بهترین و مطلوب ترین گزینه است.

استفاده از تسهیلات مسکن در منطقه 22

در حال حاضر پروژه‌های در حال ساخت در منطقه چیتگر (منطقه 22 تهران) بهترین فرصت برای خانه دار شدن کسانی است که می‌خواهند از تسهیلات مسکن به خوبی استفاده کنند.

این خرید مزایای بسیاری را به همراه دارد که از آن جمله می‌توان به امکان استفاده از تسهیلات مسکن برای پیش خرید کردن آپارتمان‌های این منطقه استفاده کرد. پروژه نارنج 8 یکی از پروژه های دولتی همراه با تسهیلات است که در بالا اشاره نمودیم و بازپرداخت آن پس از تحویل است یعنی شامل همه می شود.

استفاده از تسهیلات مسکن در منطقه 22
استفاده از تسهیلات مسکن در منطقه 22

در نهایت شرکت های خصوصی نیز می توانند وام دریافت نمایند اما سود و شرایط بازپرداخت آن مانند پروژه های دولتی نیست که قرارداد آن ها را از اعضا خریداری نموده اید. به عنوان مثال پروژه گل نرگس متعلق به بانک کشاورزی است و وام توسط خود بانک اعطا شده که شرایط بسیار مطلوبی دارد و اگر همین بانک بخواهد به یک پروژه خصوصی وام بدهد بازپرداخت و سود آن بالاست.

در واقع وام انبوه سازی و یا وام مشارکت مدنی، وامی است که دولت، بانک ها رو موظف به اعطای آن کرده است و بسیاری از پروژه های خصوصی مانند پروژه مروارید 3 در زمان فروش، مبنا را بر اساس دریافت وام گذاشته اند اما این الزام توسط بانک ها رعایت نمی شود و ممکن است پروژه نتواند وام دریافت کند اما در دولتی ها مشخص و شسته رفته است.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی شرایط خرید آپارتمان با وام پرداختیم و گزینه هایی را برای شما مشخص نمودیم که می توانید در کنار دریافت وام به آنها فکر کنید. اگر نا امید شده اید و یا مبلغ اولیه کمی در اختیار دارید، بهتر است بدانید که گزینه برای شما وجود دارد اما بسته به روحیه و شرایط فکری شما، می نمی توانیم به صورت کلی راه حلی ارائه دهیم اما به صورت جزئی می توانیم شما را برای خرید خانه و گزینه هایی که پیش رو دارید راهنمایی کنیم.

در نهایت پروژه های مختلف با شرایط متفاوتی وجود دارد و به همین دلیل برای هر فرد، گزینه ها متفاوت است، پیشنهاد ما این است که اگر قصد خرید آپارتمان در تهران با وام را دارید، گزینه های پیش خرید از دولتی ها را نیز نگاهی بیندازید و یا برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این موضوع با کارشناسان ما در تهران برج تماس حاصل فرمایید.

در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

پروژه های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس با کارشناس فروش پروژه