خرید خانه ضد زلزله و ساختمان های مقاوم در تهران

خرید خانه ضد زلزله و ساختمان های مقاوم در تهران

زلزله به عنوان فجیع ترین بلایای طبیعی شناخته می شود که باعث نگرانی بسیاری از مردم است. حتما با خود تصور می کنید که می توانید با خرید خانه ضد زلزله و یک ساختمان مقاوم، امنیت خود را در موقع وقوع این بلایای طبیعی حفظ کنید. حقیقت هم این است که می تواند اینطور باشد ولیکن خرید خانه ضد زلزله جز بازار گرمی برای فروختن گران خانه ها تا کنون چیز دیگری نداشته است.

اولین موضوعی که باید بدانید این است که محله ای که در آن خانه خریداری میکنید شاید از خود خانه مهمتر باشد، به عنوان مثال یک خانه مقاوم در برابر ضد زلزله در محله ای با بافت قدیمی و فرسوده برای امنیت شما توفیقی نمی کند زیرا ممکن است فاجعه به صورت دیگری رخ دهد.

خرید خانه ضد زلزله و ساختمان های مقاوم در تهران
خرید خانه ضد زلزله و ساختمان های مقاوم در تهران

اما واقعیت این است که راه بسیاری ساده ای برای و شناسایی ساختمان های مقاوم در شهر تهران وجود دارد. پیش از آنکه به سراغ خرید خانه ضد زلزله در تهران بروید، باید بررسی کنید که این خانه در گسل های تهران واقع شده است یا خیر و پس از آن اقدام به شناسایی ساختمان مقاوم در آن محله نمایید. در این مطلب توضیحات کاملی برای این موضوع خدمت شما ارائه خواهیم داد.

خرید خانه ضد زلزله در تهران

اول از همه بهتر است بدانید که مقاوم ترین و ضد زلزله ترین سازه هایی که ساخته شده اند برج ها هستند. در شهر شیکاگو آمریکا برجی وجود دارد که سال ساخت آن نزدیک به 140 سال است و امروز نیز وجود دارد که در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید و قرار هم نیست تخریب شود زیرا برج ها مانند ساختمان های مسکونی قرار بر تخریب و نوسازی آنها نیست.

پس اول از همه بدانید که چه تحقیق کنید و چه نکنید برای اینکه بدانید کدام خانه های در برابر زلزله مقاومند، قطعا برج ها از ساختمان های مسکونی مقاوم تر هستند و چندین سیستم برای مقاوم سازی و ضد زلزله بودن آن ایجاد شده است که ساده ترین آن اسکلت فلزی بودن سازه است که معمولا در 98 درصد ساختمان های مسکونی اسکلت به صورت بتنی اجرا می شود که در برج ها لازم الاجرا است.

شرایط ساخت برج ها مانند ساختمان مسکونی نمی باشد که معلوم نیست ناظر آن چه کسی بوده و آیا مراحل ساخت آن به درستی اجرا شده است یا خیر زیرا در نهایت یک ساختمان مسکونی با نقطه ضعف هم که باشد تمام می شود اما نمی توان یک برج چند ده طبقه را با اشکال و نقطه ضعف به اتمام رساند.

خرید خانه ضد زلزله در تهران
خرید خانه ضد زلزله در تهران

پس برای خرید خانه ضد زلزله در تهران اگر سازنده ای مشاهده نمودید که تبلیغات برای ضد زلزله بودن خانه خود ارائه داده است، بهتر است اول مستند های اجرایی آن را در طول ساخت مشاهده کنید و در نهایت نام سیستم های استفاده شده را بپرسید و مقایسه کنید که آیا این موارد در یک برج ساخته شده معمول استفاده شده است یا خیر که قطعا مشاهده می فرمایید سیستم ساخت برج ها نیز به همین شکل است و لازم نیست پول بیشتری پرداخت نمایید و همانطور که اشاره نمودیم این موارد بیشتر جنبه بالا بردن قیمت را دارد تا در واقعیت عملی باشد.

خانه های ضد زلزله در کدام منطقه تهران بیشتر است؟

در حال حاضر منطقه 22 تهران، بیشترین تعداد برج های در حال ساخت و ساخته شده تهران را دارد و به دلیل قرار گرفتن در طرح تفصیلی شهرداری تهران، تراکم ساخت برج واگذار می شود که به همین دلیل انبوه سازی در این محدوده  قالب برج سازی در حال اجرا می باشد. ضمن اینکه این محله نوساز ترین منطقه تهران است و بر اساس بروزترین استاندارد های شهرسازی ساخته شده است.

همچنین می توانید بررسی نمایید که گسل چیتگر در چه شرایطی است که در نهایت مشاهده خواهید نمود در منطقه ای از تهران است که ریسک آن نرمال و مانند دیگر مناطق امن تهران است.

خانه های ضد زلزله در کدام منطقه تهران بیشتر است؟
خانه های ضد زلزله در کدام منطقه تهران بیشتر است؟

بد نیست بدانید که در تهران، نقاط ویلایی وجود دارند که البته در گذشته بیشتر بوده است ولیکن در حال حاضر محدود به 2 نقطه از تهران می باشند که اولین آن شهرک غرب و دومین آن شهرک الهیه غرب در منطقه 22 است که خانه های این محدوده نیز به دلیل ویلایی بودن و محدود بودن طبقات و همچنین قرار گرفتن در نقاط ایمن تهران، گزینه خوبی برای خرید خانه ضد زلزله در تهران می باشند که البته قیمت 1 واحد از آن ها می تواند 5 الی 6 برابر خانه ای در برج های تهران باشد زیرا این 2 محل مناطق ویلایی داخل تهران به شمار می آیند.

بد نیست بدانید که در برخی از مناطق تهران در صورت وقوع زلزله، فاجعه ای رخ می دهد که در ادامه مطلب به معرفی آن ها می پردازیم.

خانه های آسیب پذیر در برابر زلزله در شهر تهران

اول از همه بهتر است اشاره نماییم که خانه های آسیب پذیر در برابر زلزله یک سوی موضوع هستند و سوی دیگر خود محله ای است که در آن خانه ساخته شده است. متاسفانه بافت قدیمی تهران به گونه ای است که در صورت وقوع زلزله مسیری برای رسیدن به بسیاری از نقاط آن وجود ندارد و فاجعه در اینجا رخ می دهد.

علاوه بر اینکه خانه هایی که در این محدوده با بافت قدیمی ساخته شده اند هیچگونه مقاومتی در برابر زلزله ندارند. خیابان مولوی، بازار، امام خمینی، کارگر، انقلاب، بهارستان نمونه ای از این نقاط هستند به همین دلیل است که پیشنهاد می شود جدا از اینکه خانه ای ضد زلزله خریداری میکنید، محله ای که در آن خرید می کنید باید جدید و نوساز باشد.

خانه های آسیب پذیر در برابر زلزله در شهر تهران
خانه های آسیب پذیر در برابر زلزله در شهر تهران

متاسفانه در حال حاضر بهترین محله های پایین شهر تهران نیز شرایط مناسبی در برابر زلزله ندارند زیرا بافت قدیمی در آنجا وجود دارد جدا از اینکه بیشترین آمار ساخت و سازهای غیر اصولی در این نقاط قرار دارد که در نهایت وجود این سازه ها به ساختمان های دیگر آسیب می رساند.

این دسته از خانه ها تنها در نقاط جنوبی تهران وجود ندارند بلکه در نقاطی مانند خیابان احسان تهرانپارس، کوچه هایی وجود دارند که زمین های آن ها از گذشته بلاتکلیف بوده و ساخت و سازهای غیر مجاز شبانه در آن صورت گرفته است و خانه های آن بدون سند می باشد. یعنی خانه هایی که شبانه سقف زده اند و هیچ گونه اصولی در ساخت آن رعایت نشده و به راحتی تخریب می شوند. از این دسته خانه ها در بافت قدیمی بسیار زیادند و همین موضوع است که فاجعه ایجاد میکند.

مناطق مقاوم در برابر زلزله در شهر تهران

همانطور که در بالا اشاره نمودیم، هر چه منطقه نوساز تر باشد، اصول شهرسازی مدرن تری در آن اجرا شده است. ولیکن این تنها لازمه یک منطقه با ساختمان های مقاوم در برابر زلزله نیست زیرا تکنولوژی ساخت تغییر کرده است.

به عنوان مثال منطقه تهرانپارس در شرق تهران جزو اولین مناطقی بود که شهرسازی مدرن در 50 سال گذشته در آن اجرا شده است. اما امروز خان هایی با سقف بتنی که در آن وجود دارد دیگر در برابر زلزله نمی تواند مقاوم باشد زیرا این نوع ساخت منسوخ شده است با اینکه شهرسازی به روزی در زمان خود داشته است و همین موضوع از تفاوت های برج با آپارتمان مسکونی است که برج هایی ساخته شده اند که قدمت آن ها به بالای 100 سال نیز رسیده است.

مناطق مقاوم در برابر زلزله در شهر تهران
مناطق مقاوم در برابر زلزله در شهر تهران

هر چه در طی 40 سال اخیر ساخته شده است به سمت غرب تهران بوده است یعنی هر چه به غرب تهران بروید محله های جدید و نوساز تر ایجاد شده است که در حال حاضر منطقه 22 تهران چیتگر، آخرین و مدرن ترین منطقه تهران می باشد که بافت ساخت و ساز در آن به صورت برج است.

در حالیکه در محله های قدیمی تهران تفاوت می کند که خانه شمالی باشد یا جنوبی در این منطقه همه خیابان ها پهن است و نه مشکل جای پارک وجود دارد و نه خبری از کوچه های تنگ است که در صورت وقوع زلزله حتی خدمات امداد رسانی با مشکل مواجه شود.

الزامات برای خرید خانه ضد زلزله

اگر بخواهیم نکاتی که در این مطلب وجود داشته را به صورت خلاصه بیاوریم، اینطور باید گفت که اول از همه منطقه ای که می خواهید در آن زندگی کنید را درست انتخاب کنید که دارای استاندارد های بروز شهرسازی باشد.

در مرحله بعدی اگر نظاره گر ساخت سازه بوده اید و تخصص در این زمینه دارید می توانید مقاومت ساختمان را بسنجید در غیر اینصورت ساختمان های ساخته شده را برای بررسی مقاومت باید با وجود مستندات بررسی کنید که کار مشکلی است و پیشنهاد می کنیم این خانه ها را نخرید و به سراغ گزینه های دیگری بروید.

سوم اینکه اگر می خواهید بدون دردسر و استرس اقدام به سکونت در یک خانه ضد زلزله کنید، انتخاب هایتان را از میان برج های ساخته شده در شهر تهران انجام دهید و خیال خود را راحت کنید. بد نیست بدانید که در منطقه 22 تهران قادر به خرید اقساطی آپارتمان ها خواهید بود که برای اطلاعات بیشتر میتوانید پیش فروش در چیتگر را بررسی نمایید و گزینه هایی که پیش روی شماست را مطالعه فرمایید و یا با کارشناسان ما در تهران برج تماس حاصل فرمایید.

جمع بندی

در این مطلب به نحوه خرید خانه های ضد زلزله پرداختیم و ساختمان های مقاوم را در شهر تهران معرفی نمودیم تا بدانید که چگونه منطقه مناسب برای خرید و همچنین ساختمانی که در برابر زلزله مقاوم باشد را پیدا و خریداری کنید.

در نهایت به این نتیجه رسیدیم که برج ها ایمن ترین سازه ها در برابر زلزله هستند و در منطقه 22 تهران نیز بیشترین آمار ساخت و ساز برج ها در کل کشور وجود دارد که به دلیل تراکم شهرداری است و وسعت این منطقه است. در نهایت اگر قصد خرید خانه ای ضد زلزله در تهران را دارید و می خواهید به صورت اقساطی اقدام به خرید کنید می توانید با کارشناسان ما در تهران برج تماس حاصل فرمایید.

 

در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

پروژه های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس با کارشناس فروش پروژه