زنگ خطر افزایش قیمت مسکن ۱۴۰۳: آیا قیمت افزایش میابد؟

زنگ خطر افزایش قیمت مسکن ۱۴۰۳: آیا قیمت افزایش میابد؟

18 ماه است که بازار مسکن در رکود نسبی قرار گرفته است اما روند افزایش قیمت در این بازه وجود داشته و بر اساس آماری که توسط مرکز آمار تا تاریخ امروز، مرداد ماه سال 1403 اعلام شده است، نسبت به دی ماه سال گذشته افزایش قیمتی نزدیک به 20 درصد در متوسط قیمت مسکن در شهر تهران داشته ایم.

زنگ خطر افزایش قیمت مسکن ۱۴۰۳ آیا قیمت افزایش میابد؟
زنگ خطر افزایش قیمت مسکن ۱۴۰۳ آیا قیمت افزایش میابد؟

اما با توجه به شرایط جدیدی که در کشور رخ داده است که شامل دولت جدید و زودتر از موعد،افزایش نرخ ارز و تنش های نظامی و ذهنیت خطر جنگ در کشور است، قصد بررسی این موضوع را داریم ک آیا زنگ خطر افزایش قیمت مسکن در سال 1403 به صدا در آمده و آیا قیمت افزایش می یابد یا خیر؟

زنگ خطر افزایش قیمت مسکن ۱۴۰۳

یکی از مواردی که بیشتر از خطر تنش های نظامی جدید نگران کننده است، خزانه خالی بوده که دولت قبلی تحویل به دولت جدید داده است که مبلغ آن 170 میلیون دلار است که شاید کفاف حقوق 2 ماه کارمندان دولت را بدهد و می توان گفت که کسری بودجه برای دولت جدید وجود دارد.

قیمت دلار نیز رو به افزایش است و احتمالا این دفعه با دفعات قبل فرق خواهد داشت زیرا خزانه دولت نیز خالی است و افزایش نرخ ارز به نفع دولت است که درآمدش از فروش نفت به دلار است. پس میتوان گفت که زنگ خطر افزایش قیمت مسکن در سال 1403 آماده به صدا در آمدن است و اما این روند زمان بر خواهد بود و بر خلاف بازار ارز،طلا و خودرو، بازار مسکن از نظر رشد قیمت چندین ماه عقب است و به عبارتی از بازار جا می ماند.

زنگ خطر افزایش قیمت مسکن ۱۴۰۳
زنگ خطر افزایش قیمت مسکن ۱۴۰۳

در پاسخ به سوال آیا الان زمان خوبی برای خرید خانه است؟ می توان گفت که بهترین زمان برای خرید خانه در شرایط کنونی است زیرا ظواهر امر نشان دهنده رشد قیمت دلار است و قیمت مسکن نیز می تواند در ماه های پایانی سال رکورد افزایش قیمت را بزند زیرا هم شب عید است و هم جبران عقب ماندن از قیمت دلار انجام می شود.

نشانه های افزایش قیمت در مسکن چیست؟

اگر به دنبال نشانه های افزایش قیمت در مسکن هستید، باید اول از همه مناطقی در تهران را بررسی کنید که بیشترین افزایش قیمت را در طی سالیان داشته اند. این موضوع پیش تر در مطلبی تحت عنوان نمودار رشد قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران بر اساس آمار و اطلاعات موجود و آرشیوی مشخص شده است و به صورت خلاصه باید گفت که مناطق 1،2 ، 5 و 22 در تهران بیشترین آمار افزایش قیمت را داشته اند.

نشانه های افزایش قیمت در مسکن چیست؟
نشانه های افزایش قیمت در مسکن چیست؟

در حال حاضر نیز منطقه 5 تهران دارای بیشترین تعداد و آمار معاملات در شهر تهران است و اولین تغییرات در این منطقه مشاهده خواهد شد که مناطق شمال غرب تهران که پیش از این به عنوان اولین گزینه های نقد شونده در ملک شناخته می شدند، جای خود را به منطقه 5 تهران داده اند.

همچنین بالا رفتن نرخ رهن و اجاره نیز می تواند از نشانه های افزایش قیمت مسکن باشد که متاسفانه در حال حاضر در فصل تابستان هستیم و این افزایش نرخ می تواند شرایط را برای مستاجران سخت تر نماید و زنگ خطری باشد برای افزایش قیمت مسکن و آینده آن.

آیا قیمت مسکن در سال 1403 افزایش می یابد؟

واقعیت آن است که قیمت مسکن در طی چند دهه اخیر همیشه رو به افزایش بوده و در برخی مواقع بیشتر و برخی مواقع کمتر بوده است. با توجه به رکودی که در بازار مسکن طی 18 ماه گذشته وجود داشته، باز هم افزایش قیمت تا همین خرداد ماه امسال که آخرین گزارش مرکز آمار ایران منتشر شده وجود داشته است.

بر طبق این آمار که در مطلب نمودار قیمت مسکن در 5 سال گذشته به آن پرداختیم نسبت به دی ماه سال 1402 که اولین گزارش سال منتشر شد، میانگین قیمت 78 میلیون اعلام شده است و تا خرداد ماه سال 1403 این رقم به 89 میلیون تومان رسیده است که نشانگر این موضوع است که حتی در دوران رکود افزایش قیمت مسکن به دلیل اینکه رشد قیمت آن جبران افزایش نرخ دلار در گذشته است، به صورت پیوسته و با روند کند در حال روی دادن است.

همچنین بد نیست بدانید که از نظر سرمایه گذاری و رشد قیمت غرب تهران بهتر از شرق تهران عمل کرده است و نشانگر این موضوع است که مناطق تازه ساخت افزایش قیمت بیشتری خواهند داشت و می توان گفت سیگنال زنگ خطر افزایش قیمت را می توان ابتدا در این مناطق مشاهده نمود.

پیش بینی قیمت مسکن در ماه های آینده سال 1403

اگر بخواهیم پیش بینی از قیمت مسکن در ماه های آینده سال 1403 داشته باشیم، باید گفت که احتمالا قیمت ارز به جبران کسری بودجه بالا خواهد رفت و برخلاف روند گذشته که تنش میان 2 کشور ایران و اسرائیل وجود داشت و پس از پایان آن کاهش داشت، ممکن است پایین نیاید.

اما تاثیر اصلی این موضوع بر افزایش قیمت مسکن احتمالا از دی ماه مشهود خواهد بود زیرا در حال حاضر در زمان نگارش این مطلب به تاریخ 13 مرداد 1403، هنوز ایران پاسخی به حملات نداده است و جدا از آن در بازار شهریور و مهر ماه مردم درگیر سفرهای تابستانی،مدارس و جابجایی خانه هستند و قاعدتا ماه های پس از مهرماه می توان به عنوان شروع افزایش قیمت مسکن در سال 1403 در نظر گرفت که تا شب عید ادامه خواهد داشت.

پیش بینی قیمت مسکن در ماه های آینده سال 1403
پیش بینی قیمت مسکن در ماه های آینده سال 1403

تمامی این موارد به نرخ ارز نیز بستگی دارد که تکلیف آن تا پایان مرداد ماه روشن خواهد شد و جدا از اینکه خانه گران می شود و این روند همیشگی بوده است می تواند رشد قیمت شدیدتری رخ دهد.

پیشنهاد ما این است که اگر قصد خرید خانه دارید به سراغ مناطق رو به رشد تهران بروید زیرا در بررسی هایی که در مطالب دیگر انجام داده ایم، برخی از محله های تهران که گزینه های ارزان ترین مناطق تهران برای خرید خانه به شمار می آیند در نمودار رشد قیمت مناطق مختلف تهران به عنوان محله هایی با کمترین رشد قیمت شناخته شده اند.

این مناطق به 8،16 و 17 می باشند که منطقه 4 نیز در کنار آن قرار دارد اما منطقه 4 به دلیل اینکه شامل محله های گسترده ای می باشد متوسط رشد قیمت آن پایین آمده است اما محله های آن به تفکیک رشد قیمت برابر با مناطق برند تهران داشته است.

حفظ سرمایه در شرایط کنونی

در شرایط کنونی به نظر می رسد ورود به بازار مسکن کار عقلانی به نظر می رسد اما ممکن است میزان سرمایه شما به اندازه ای نباشد که خانه ای کامل و آماده خریداری کنید، در نتیجه می توانید بر روی پروژه های در حال ساخت شهر تهران به صورت اقساط طولانی مدت حساب باز کنید.

می توانید با پرداخت مبلغی نظیر 1 الی 2 میلیارد تومان به صورت پیش پرداخت و اقساط 4 ساله حداقل خیال خود را از بابت ورود به بازار مسکن راحت نمایید. برای بررسی بیشتر می توانید شرایط پیش فروش آپارتمان 60 متری در چیتگر را بررسی نمایید که شامل پروژه های دولتی،خصوصی و تعاونی ساز ارگانی در غرب تهران است.

همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این موضوع با کارشناسان ما در تهران برج تماس حاصل نموده و جزئیات بیشتری دریافت نمایید.

در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

پروژه های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس با کارشناس فروش پروژه