شرق تهران بهتره یا غرب؟ مقایسه و پیش بینی آینده

شرق تهران بهتره یا غرب؟ مقایسه و پیش بینی آینده

افرادی که در شرق یا غرب تهران زندگی می کنند، تعصب خاصی روی محل زندگی خود دارند و اگر از هر کدام بپرسید حاضر به زندگی در سوی دیگر نیستند. این احساس در افرادی که زمان طولانی تری در شرق یا غرب تهران زندگی نموده اند بیشتر است که البته در ادامه به دلیل آن می پردازیم که مطمئن هستیم تا به حال با این دید به آن نگاه نکرده اید.

شرق تهران بهتره یا غرب؟ مقایسه و پیش بینی آینده
شرق تهران بهتره یا غرب؟ مقایسه و پیش بینی آینده

حال اگر بخواهید از هر کدام بپرسید که شرق تهران بهتره یا غرب؟ قطعا هر کدام محل خود را انتخاب می کنند پس ما در این مطلب به بررسی این موضوع با استفاده از آمار و ارقام و همچنین دلایل جالبی که وجود دارد می پردازیم تا اگر میان خرید آپارتمان و انتخاب محل سکونت بر سر دو راهی مانده اید بتوانید انتخاب درست بر اساس سلیقه و روحیات خود انجام دهید.

شرق تهران بهتره یا غرب؟

برای اینکه متوجه شویم شرق تهران بهتره یا غرب باید اول از همه به تفاوت های این 2 سوی مخالف تهران بپردازیم تا متوجه شوید دلیل اصلی تفاوت ها در چیست. شکل گیری شهر تهران در حوالی بازار کنونی بوده و بعد از آن به سمت شرق تهران کشیده شده است و در حدود 40 سال پیش به دلیل بسته بودن مسیر پیشروی در شرق تهران به سمت غرب کشیده شده است.

شرق تهران بهتره یا غرب
شرق تهران بهتره یا غرب

بد نیست بدانید پس از ساخت و ساز و گسترش تهران در این مدت تازه به منطقه 22 که آخرین نقطه قابل ساخت تهران در غرب شهرک مروارید شهر یکی از محله های منطقه 22 است رسیده ایم و دیگر رشدی از این سو نخواهیم داشت. پس میتوان گفت که:

  • شرق تهران اصالت بیشتری دارد و افرادی که در آن زندگی می کنند قدیمی ترند و مدت زمان طولانی در تهران زندگی کرده اند.
  • بافت غرب تهران نوساز تر است و بخش زیاد از افرادی که در آن زندگی می کنند تازه کوچ کرده ها به تهران در طی سالیان پیش بوده اند.
  • در غرب تهران تفریحات مدرن وجود دارد اما در شرق تفریحات به صورت جنگل و فضای سبز بیشتری ساخته شده که قدمت بالایی دارند.

واقعیت آن است که محلیت در شرق کاملا احساس می شود و پس از مدتی زندگی در آن محل این را متوجه می شویم اما در غرب تهران سبک زندگی متفاوت است و ممکن است بیشترین آمار مستاجران در یک کوچه یا محل وجود داشته باشد اما شرق تهران ممکن است در یک محل موارد محدودی برای اجاره وجود داشته باشد زیرا ساکنین قدیمی و ثابت هستند. حال در ادامه شرق و غرب تهران را با ابعاد دیگری بررسی خواهیم نمود.

مقایسه شرق و غرب تهران از نظر رشد قیمت مسکن

اگر بخواهیم مقایسه ای برای افزایش قیمت شرق و غرب تهران از نظر رشد قیمت مسکن انجام دهیم، بد نیست که یک فرمول را برای شهر تهران در ذهنتان داشته باشید. 40 سال پیش اگر قصد مقایسه تهرانپارس در شرق و سعادت آباد در غرب را داشتید، یک قیمت داشته اند ولیکن سعادت آباد فاقد امکانات شهری و در حال ساخت بود اما امروز اختلاف آن ها بسیار است.

گرچه در شرق تهران و همان تهرانپارس محله و خیابان هایی با قیمت بالا وجود دارند اما در غرب رشد محدوده کلی بیشتر است و فاصله بسیار زیاد شده است که نشانگر این است که رشد قیمت در مناطق نوساز بیشتر است و محله های قدیمی را از نظر قیمت جا می گذارد.

همانطور که یک زمان شرق تهران رشد قیمت بالاتری نسبت به مرکز شهر داشته و امروز غرب از شرق رشد بیشتری نموده است. در بخشی با عنوان نمودار رشد قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران به صورت کامل این موضوع بررسی شده است که بر طبق آمار 10 ساله بیشترین رشد قیمت و کمترین رشد قیمت در مناطق مختلف تهران را مشاهده می فرمایید:

نمودار رشد قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران
نمودار رشد قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران

بیشترین رشد قیمت مسکن در محله های 1،2 در شمال و شمال غرب و منطقه 5 و 22 در غرب تهران است و کمترین میزان رشد مناطق 4،7،18 و 8 می باشند. در نظر داشته باشید که منطقه 4 بخش عمده ای از شرق تهران را شامل می شود و به علت گستردگی منطقه، میانگین قیمت پایین آمده است ولیکن ممکن است محل به محل تفاوت داشته باشد و قیمت ها بالاتر باشد و رشد بیشتری نموده باشد.

در حال حاضر منطقه 22 یکی از بهترین محله های غرب تهران برای زندگی است که دارای امکانات مدرن در سطح جهانی است. برای مثال می توان مرکز خرید ایران مال که وسیع ترین در جهان است و شهربازی هزار و یک شهر که در خاورمیانه بزرگترین می باشد را در کنار دریاچه چیتگر، پارک جنگلی، آبشار و مراکز خرید لوکس دیگر مثال زد.

اما آنچه امروز در شرق تهران مشاهده می کنید، چند سال گذشته غرب تهران است و مراکز خرید بزرگ احداث شده و شمایل خیابان ها عوض شده است. واقعیت این است که غرب تهران از نظر رشد به سمت مدرنیته شدن سرعت بسیار بالاتری نسبت به شرق دارد.

مقایسه شرق و غرب از نظر کیفیت زندگی

برای تعریف این بخش باید ابتدا مشخص نماییم که تعریف از کیفیت زندگی چیست؟ در شرق و غرب کلیه امکانات وجود دارند اما گستردگی خدمات تجاری و تفریحی در غرب بیشتر از شرق است، به عنوان مثال در غرب تهران چندین مرکز خرید وجود دارند که دارای سینما هستند که از شرق بیشتر است و یا سالن های تئاتر مجهز در غرب تهران چند برابر شرق وجود دارد.

حال اگر بخواهیم در مورد کیفیت برج ها و سازه هایی که ساخته شده اند صحبت کنیم که به طبع برای برخی می تواند فاکتور مهمی برای کیفیت زندگی باشد، در غرب ساختمان ها بروز تر و دارای امکانات بیشتری هستند. یعنی تعداد مجتمع های دارای مشاعات آبی نظیر استخر را در غرب بیشتر از شرق تهران پیدا می کنید و البته برج های بلند مرتبه در غرب چند ده برابر ساخته شده اند که به طبع امکاناتی نظیر لابی،سالن اجتماعات، لابی من، مشاعات آبی و فضای سبز را در اختیار دارند که یکی از عمده ترین تفاوت های برج ها و مجتمع های مسکونی است که به صورت حداقلی دارای چنین امکاناتی می باشند.

مقایسه شرق و غرب از نظر کیفیت زندگی
مقایسه شرق و غرب از نظر کیفیت زندگی

همچنین مرکز خرید ها لوکس تر و با امکانات بیشتری هستند به عنوان مثال سالن بولینگ و یا شهربازی سرپوشیده در غرب تهران بیشتر است اما این به این معنی نیست که شرق تهران این امکانات را ندارد بلکه به تعداد کمتری نسبت به غرب وجود دارد، البته باید بدانید که محدوده ای که امروز ما غرب می نمامیم شاید چند برابر شرق تهران باشد پس به طبع مراکز خرید و امکانات نیز بیشتر می شود.

بیمارستان خوب و مجهز در غرب تهران بیشتر یافت می شود که در نهایت اشاره نمودیم به دلیل گستردگی و نوساز بودن به طبع امکانات بروزتری در آن وجود دارد. اما از نظر امکانات شهری هر 2 در یک سطح قرار دارد.

همچنین مناطق ویلایی داخل تهران را می توان شهرک غرب و شهرک الهیه غرب در منطقه 22 در نظر گرفت که تنها نقاطی در تهران با بافت کاملا ویلایی هستند که باقی مانده است. پیش تر در انتهای پاسداران محدوده ای ویلایی وجود داشت که با ساخت و ساز و تغییر تراکم شکل آن به هم ریخته است و تنها این 2 نقطه در تهران به صورت ویلایی باقی مانده اند.

مقایسه شرق تهران با غرب از نظر آب و هوا

پیش از اینکه به مقایسه ای از شرق و غرب تهران از نظر آب و هوا بپردازیم، بد نیست بدانید که بر خلاف تصور که شمال تهران را دارای هوای خوبی می دانند، به دلیل پدیده وارونگی هوا در زمستان، ذرات و آلاینده ها که گرمتر هستند به بالای شهر می روند و شمال تهران آلوده ترین نقطه تهران است و در تابستان برعکس می شود و جنوب تهران آلوده ترین نقطه می شود.

مقایسه شرق تهران با غرب از نظر آب و هوا
مقایسه شرق تهران با غرب از نظر آب و هوا

پس بدانید که شمال شهر تهران نیز هوای پاک در 3 الی 4 ماه سال ندارد. اما در مورد غرب و شرق تهران که کدام هوای بهتری دارد باید بدانید که جهت وزش و ورودی هوا از غرب به سمت شرق تهران است یعنی هوای استان البرز از منطقه 22 وارد تهران می شود و از سمت شرق خارج می شود که می توان گفت غرب تهران پاک ترین هوا را دارد و هوای خروجی در شرق مناسب نیست و این را هم بدانید که در خارج از تهران این هوا به سمت پردیس می رود و آنجا را نیز آلوده می کند و برای افرادی که به دنبال خرید خانه ارزان اطراف تهران هستند و هوای پاک مد نظر است گزینه های غربی تهران در اولویت قرار دارد.

در حال حاضر از نظر موقعیت قرار گیری شهرهایی نظیر، اندیشه، پردیس و پرند در اطراف تهران، پردیس به دلیل نزدیک تر بودن به نقاط شاخص تهران گزینه مطلوبی است و از سوی دیگر همانطور که عده ای با شرق تهران راحت نیستند و به سمت غرب تهران تمایل دارند، سرمایه گذاری در اندیشه گزینه ای است که انتخاب می نمایند و حتی با پرند که در جنوب غرب تهران است مشکلی ندارند اما به سراغ شهرهای شرقی نمی روند.

شرایط خرید خانه در شرق بهتر است یا غرب تهران؟

در نهایت اگر کیفیت زندگی و دیگر موارد را بررسی نمودید، شرایط خرید خانه در شرق و غرب تهران را باید بدانید که کدامیک منعطف تر و بهتر است. در مورد رشد قیمت که بر اساس نمودار مشاهده نمودید مناطق غربی پس از منطقه 1 و 2 که در شمال شهر هستند، بیشترین افزایش قیمت را داشته اند حال برای اینکه شرایط خرید کدام یک مناسب تر است باید بدانید که در غرب تهران به دلیل وجود پروژه های در حال ساخت زیاد، شرایط فروش نیز منعطف تر است.

پروژه های انبوه سازی که توسط سازنده های خصوصی و شرکتی در حال انجام است در کنار تعاونی های دولتی که برای کارکنان خود اقدام به ساخت و ساز می کنند و سهام آنها توسط کارکنان در بازار عرضه و فروخته می شود با یکدیگر در رقابت هستند که همین باعث می شود که شما بتوانید با 1 الی 2 میلیارد تومان پیش و اقساط 3 الی 4 سال اقدام به خرید خانه در غرب تهران نمایید در حالیکه در شرق تهران چنین شرایطی وجود ندارد زیرا زمین قابل ساخت به این حد ندارد.

شرایط خرید خانه در شرق بهتر است یا غرب تهران؟
شرایط خرید خانه در شرق بهتر است یا غرب تهران؟

در نهایت شرایط پرداخت اقساطی باعث می شود که عده زیادی تمایل به سکونت در این نقاط باشند و به همین دلیل ساخت و ساز و رشد قیمت ها به شدت بالاتر است، زیرا هر جا آمار معاملات بیشتر باشد، قیمت بیشتر بالا می رود. همچنین شما می توانید برای بررسی بیشتر شرایط پیش فروش آپارتمان 60 متری در منطقه 22 را بررسی نمایید و یا با کارشناسان ما در تهران برج تماس حاصل نموده و جزئیات بیشتری کسب نمایید.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی این موضوع پرداختیم که شرق تهران بهتره یا غرب و از نظر کیفیت زندگی، بافت و اصالت، مدرنیته و امکانات، رشد قیمت و آینده سرمایه گذاری بررسی نمودیم و با جزئیات کامل این موارد را بررسی نمودیم تا اگر قصد خرید یا سکونت در غرب یا شرق تهران را دارید بتوانید با اطلاعات و اشراف کامل اقدام به انتخاب نمایید.

حوزه فعالیت ما در تهران برج در زمینه پیش فروش پروژه های در حال ساخت در شهر تهران به صورت اقساطی است، در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما در تهران برج در تماس باشید.

در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

پروژه های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس با کارشناس فروش پروژه