مقایسه رشد قیمت خودرو با طلا و مسکن در بازه 5 ساله

مقایسه رشد قیمت خودرو با طلا و مسکن در بازه 5 ساله

اگر به دنبال این هستید که بدانید که اگر سرمایه خود را تبدیل به طلا، خودرو یا مسکن نموده بودین چه مقدار سود می کردین، این مطلب با بروزرسانی در تیر ماه سال 1403 به صورت جامع به بررسی و مقایسه قیمت بر اساس آمار رسمی می پردازد. حال شاید سوال کنید که چرا در بازه 5 ساله، پاسخ ما این است که آخرین سال ورود خودروی خارجی به صورت آزاد در کشور سال 2017 مصادف با اواخر 1397 بوده است که برای مقایسه قیمت دقیق خودرو شرایط خارجی بودن، غیر چینی و کارکرد صفر کیلومتر را در نظر گرفتیم.

مقایسه رشد قیمت طلا، خودرو و مسکن در بازه 5 ساله
مقایسه رشد قیمت طلا، خودرو و مسکن در بازه 5 ساله

همچنین در نظر داشته باشید که تورم نیز باید محاسبه شود و از افزایش قیمت کسر شود تا قیمت خالص مشخص شود اما همانطور که میدانید نرخ تورم در کشور به صورت واقعی اعلام نمی شود و ما بر اساس نرخ تادیه مهریه که توسط بانک مرکزی اعلام شده است، در این بازه 5 ساله نرخ را 7 برابر محاسبه نمودیم، یعنی کالایی که شما در سال 1397 خریداری کرده بودین امروز به صورت میانگین 7 برابر شده است و اگر کالایی که قصد بررسی افزایش قیمت آن را داریم از این عدد جلوتر باشد یعنی سود کرده و اگر کمتر باشد یعنی ضرر کرده اید.

مقایسه رشد قیمت ماشین با طلا و مسکن

بازه 5 ساله رشد قیمت طلا، خودرو و مسکن بدین صورت بوده است که یک دستگاه خودروی هیوندای اکسنت صفر کیلومتر سال 2017 که در آن تاریخ 280 میلیون تومان قیمت داشته است امروز 9 برابر شده و قیمت آن 2 میلیارد و 300 میلیون تومان است و اگر استفاده کرده بودین قطعا این عدد پایینتر می آمد.

قیمت طلا از 205 هزار تومان به 3 میلیون 340 هزار تومان رسیده که قیمت آن 16 برابر شده است و قیمت مسکن نیز بر اساس یک واحد 108 متری نوساز در بلوار فردوس که 1 میلیارد و 345 میلیون تومان قیمت داشته است، امروز 17 میلیارد و 280 میلیون می باشد یعنی قیمت آن 13 برابر شده است و اگر قابلیت اجاره دادن آن را نیز محاسبه کنیم و به سرمایه افزوده کنیم رشد سرمایه شما در مسکن 17 برابر می شود.

حال با محاسبه عدد تورم می توان گفت که خرید خانه بهتر از ماشین است و اگر قابلیت بهره برداری نظیر اجاره دادن را در نظر نگیریم طلا نیز می تواند جزو گزینه های خرید باشد. همچنین در نظر داشته باشید که رشد قیمت مسکن در صورتی که در نقطه ای رو به رشد باشد از این عدد می تواند بسیار بالاتر رود.

مقایسه رشد قیمت طلا، خودرو و مسکن
مقایسه رشد قیمت طلا، خودرو و مسکن

به عنوان مثال خرید خانه ارزان اطراف تهران در نقاطی نظیر پرند، پردیس یا اندیشه با یک محل رو به رشد و نوساز در تهران بازدهی کاملا متفاوتی دارد.

یک نکته دیگر را نیز باید مد نظر داشته باشید که قیمت انس جهانی طلا در طی 20 سال گذشته هیچگاه به اندازه ای که در 4 سال اخیر رشد کرده است، افزایش قیمت نداشته و یکی از مهمترین دلایل آن همه گیری ویروس کرونا بوده است. یعنی ممکن است افزایش قیمت جهانی طلا مانند آنچه در طی این بازه بالا رفته، دیگر بالا نرود.

مقایسه رشد قیمت طلا و خودرو

آنچه در بالا محاسبه کردیم، رشد قیمت یک خودروی صفر کیلومتر بوده است. یعنی اگر شما از ماشین استفاده کرده بودین این قیمت ها نبود و بسیار نزدیک به قیمت تورم و شاید پایین تر پیش می رفتید، پس در نظر داشته باشید که هر رشد قیمتی، رشد سرمایه نیست و باید از تورم جلوتر بی افتد.

مقایسه رشد قیمت طلا و خودرو
مقایسه رشد قیمت طلا و خودرو

اما فاصله قیمتی خودرو و طلا بسیار زیاد است و کاملا مشخص است که فروش ماشین برای خرید طلا کار منطقی است و افزایش سرمایه بالاتر از تورم برای شما رخ خواهد داد. در نهایت طلا نه یک فرصت سرمایه گذاری در ایران بلکه اصلی ترین کالای سرمایه ای در سرتاسر جهان است که از قدیم تا کنون مورد استفاده قرار گرفته است و اعتبار آن قابل چشم پوشی نیست و تا کنون جایگزینی نداشته است.

پس میتوان گفت که در این بازه 5 سال رشد قیمت طلا نسبت به خودرو 8 برابر بیشتر بوده است و خودرو نیز بسیار نزدیک با تورم حرکت کرده است.

مقایسه رشد قیمت ماشین و مسکن

با مقایسه رشد قیمت ماشین و خودرو با فاصله زیاد به این نتیجه رسیدیم که اگر قصد خرید خانه دارید، سرمایه خود را در قالب خودرو نگهداری نکنید زیرا در یک بازه 5 ساله می تواند شما از نسبت به خانه تا 5 برابر عقب بیندازد. پس اگر امروز می توانید خانه بخرید و سرمایه تان ماشین است آن را تبدیل کنید و فروش ماشین برای خرید خانه کاری است که همین امروز باید انجام دهید و پس از آن می توانید خودرو تهیه کنید.

اگر امروز پول شما به اندازه خرید خانه نیست، خرید طلا بهتر از خرید ماشین است و می توانید سرمایه خود را در قالب طلا نگهداری کرده و سپس اقدام به فروش طلا و خرید خانه نمایید. اما در نظر داشته باشید که به دلیل کم بودن سرمایه از خرید خانه نا امید نشوید زیرا در مسکن گزینه هایی نظیر پیش فروش وجود دارد که می توانید به صورت اقساطی اقدام به خرید خانه کنید. همچنین گزینه های تعاونی ساز دولتی شرایط بسیار منعطفی را برای خرید ارائه می دهد. می توانید پروژه های پیش فروش تعاونی مسکن ارتش را بررسی کنید که ماهیت این پروژه ها تامین مسکن اعضای همین سازمان است و در بازار توسط اعضا به مردم عادی واگذار شده است.

مقایسه رشد قیمت ماشین و مسکن
مقایسه رشد قیمت ماشین و مسکن

ویژگی این نوع پروژه ها این است که شما جایگزین عضو اصلی می شوید و قرارداد وی را با همان شرایط ادامه می دهید و این می تواند کمک بزرگی به شما کند که امروز سرمایه تان به خرید یک خانه نمی رسد اما می توانید خرید ملک با سرمایه کم انجام دهید و در نهایت وارد پروسه خرید خانه شوید.

این گزینه بسیار بهتر عمل می کند نسبت به اینکه شما از خرید مسکن ناامید شوید و ترجیح دهید ماشین دلخواهتان را سوار شوید که این عادت عمومی در میان مردم کشور ما است و بسیار هم رایج است.

فروش ماشین برای سرمایه گذاری

در زمینه سرمایه گذاری، شرایط عوض می شود زیرا همانطور که در بالا اشاره کردیم، سرمایه گذاری به معنی افزایش قیمت با تورم است که باید در طی بازه زمانی متفاوت بررسی شود. در زمینه مسکن، ما می توانیم به خوبی شما را راهنمایی کنیم زیرا تخصص اصلی ما پروژه های در حال ساخت در تهران است.

اما واقعیت را نیز باید بدانید که تهران در طی 40 سال گذشته از سمت شمال و شرق و جنوب رشدی نداشته است زیرا به کوه می خورد و هر آنچه رشد کرده است به سوی غرب تهران بوده است و امروز نیز در غرب تهران پروژه های در حال ساخت بسیاری وجود دارد که شرایط خرید منعطفی دارند و همچنین رشد قیمت بسیاری هم خواهند داشت.

در حال حاضر منطقه 22 به همراه 5 بیشترین آمار ساخت و ساز را دارا می باشد و هر دو جزو بهترین محله های غرب تهران برای زندگی می باشند که چندین شاخص بزرگ در سطح جهان نظیر مرکز خرید ایران مال که وسیع ترین مال دنیاست و همچنین دریاچه چیتگر، آبشار و پارک جنگلی در منطقه 22 واقع شده است که می تواند نشانگر رشد این محدوده در آینده باشد.

پس می توان گفت که اگر قصد فروش ماشین برای سرمایه گذاری را دارید، خرید صرفا یک خانه در بافت فرسوده یا اطراف تهران با اینکه در خود تهران بتوانید با همان مبلغ خانه خریداری کنید بسیار متفاوت است.

سرعت افزایش قیمت طلا، خودرو، مسکن و دلار

بررسی این قسمت بسیار مهم است زیرا هر چه از افزایش قیمت این چند مورد سخن گفتیم، از سرعت افزایش قیمت صحبتی نشده است که برای سرمایه گذاری اهمیت زیادی دارد. از میان این 4 مورد، سرعت افزایش قیمت طلا و دلار به سرعت می باشد و خودرو نیز در پله پایین تر قرار می گیرد ولیکن مسکن با فاصله بسیار زیاد در رتبه آخر است.

همچنین از نظر نقدشوندگی نیز می توان همین مثال را زد و باید گفت که روند حرکت قیمت مسکن بسیار کندتر از دیگر کالاهای سرمایه ای است اما پیوسته است. این را می توان یکی از معایب سرمایه گذاری در مسکن در نظر گرفت که البته می تواند تبدیل به مزایا نیز شود چگونه؟

سرعت افزایش قیمت طلا، خودرو، مسکن و دلار
سرعت افزایش قیمت طلا، خودرو، مسکن و دلار

درست است که نقدشوندگی مسکن در آخر است اما هنگامی که می خواهید خانه بخرید، اگر سرمایه شما تبدیل شده به طلا باشد می توانید به سرعت آن را تبدیل کرده و سرمایه خود را 30 الی 40 درصد قوی تر کنید، یعنی با توجه به اختلافی که در سرعت افزایش قیمت مسکن وجود دارد، بتوانید سرمایه تان را بالا ببرید در حالی که قیمت مسکن ثابت مانده است.

حتی زمانی که بازار مسکن داغ است نیز می توانید فروش خانه برای سرمایه گذاری یا خرید طلا انجام دهید و مجدد صبر کرده و منتظر افزایش قیمت طلا شوید و دوباره وارد بازار مسکن شوید.

این چرخه می تواند در هر بار تبدیل 30 الی 40 درصد به سرمایه شما افزوده کند که یکی از روش های سرمایه گذاری در این اوضاع کشور است که علاوه بر اینکه معایبی در کشور ایجاد میکند، فرصت هایی نیز ایجاد میشود.

جمع بندی

در این مطلب به مقایسه رشد قیمت خودرو، طلا و مسکن در یک بازه 5 ساله پرداختیم تا بر اساس آمار و ارقام بدانید که آیا فروش ماشین برای خرید طلا یا مسکن منطقی است و به طور کلی سرمایه گذاری در خرید خودرو کار درستی است یا خیر.

در نظر داشته باشید که حوزه فعالیت ما در زمینه پیش فروش پروژه های ساختمانی است و قابلیت اینکه خودروی شما را با ملک آماده یا در حال ساخت تهاتر کنیم نیز وجود دارد پس می توانید هر زمان برای اطلاع از وضعیت فروش این پروژه ها و شرایط پرداخت اقساط و اطلاعات در مورد موقعیت آن ها با کارشناسان ما در تهران برج تماس حاصل فرمایید.

در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

پروژه های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس با کارشناس فروش پروژه