آینده املاک تجاری: سرمایه گذاری در خرید مغازه به صرفه است؟

آینده املاک تجاری: سرمایه گذاری در خرید مغازه به صرفه است؟

یک چالش بزرگی که نه تنها در کشور بلکه در تمامی دنیا به وجود آمده است، نگرانی درباره آینده املاک تجاری و سرمایه گذاری در خرید مغازه و یا بهره برداری از آن است و علت آن پیدایش کسب و کارهای آنلاین است که شکل و شمایل کاسبی را به طور کلی عوض کرده است به صورتی که حتی می توانید نان را آنلاین سفارش دهید و خبری از ایستادن در صف های طولانی نیست.

در کشور ما معضل املاک تجاری به شکل دیگری نیز مطرح می شود و آن پس از خروج برندها از کشور و ممنوعیت واردات بسیاری از کالاها مطرح شده است.

آینده املاک تجاری: سرمایه گذاری در خرید مغازه به صرفه است؟
آینده املاک تجاری: سرمایه گذاری در خرید مغازه به صرفه است؟

یکی از تفریحات مردم پاساژ گردی است اما واقعیت این است که در مراکز خرید بزرگی که در کشور ساخته شده است، آنقدر تنوع برند و کسب و کار نداریم که مردم راغب به خرید شوند و جدا از اینکه اگر هم رغبت داشته باشند، هزینه های بالایی که برای صاحب کسب و کار در یک مغازه وجود دارد، قطعا نمی تواند با فروشگاه های آنلاین رقابت داشته باشد. در نهایت در این مطلب به آینده املاک تجاری و همچنین به صرفه بودن سرمایه گذاری و خرید مغازه در شهر تهران می پردازیم و گزینه های جایگزین را نیز مطرح می کنیم.

آینده املاک تجاری

در منطقه 22 تهران، مرکز خرید ایران مال که وسیع ترین مال جهان است ( بله درست خوانده اید حتی از مجموع وسعت رتبه دوم و سوم در چین نیز بزرگتر است) به همین دلیل ایجاد شد، یعنی حضور بزرگترین برندهای دنیا در این مرکز خرید.

اما پس از ممنوعیت واردات و تحریم این طرح منتفی شد و یک نمونه برای اینکه وسیع ترین مرکز خرید جهان در تهران وجود دارد اما واحدهای آن به بهره برداری نمیرسد و یا اگر می رسد، آنطور که باید رونق نمی گیرد.

جدا از اینکه چند ده مرکز خرید دیگر در منطقه 22 تهران ایجاد شده است که تعداد زیادی هنوز به بهره برداری نرسیده اند. به نظر شما به غیر از کارهای خدماتی ضروری، چه کسب و کاری می تواند در این همه مرکز خرید مستقر شود و مشتری نیز داشته باشد؟ در شهرک های خوب تهران، بخش هایی که به عنوان بازارچه ایجاد می شود عمدتا خدمات ضروری را انجام می دهند و به عنوان مثال لباس و کیف و کفش فروشی در آن وجود ندارد که حاکی از آن است کسب و کار خدماتی وجودشان ضروری است.

آینده املاک تجاری
آینده املاک تجاری

مگر چقدر برند لباس داخلی وجود دارد و البته خارجی ها هم بساطشان جمع شده، جدا از اینکه آنلاین شاپ ها قیمت های بهتری را ارائه می دهند. پس در واقع می توان گفت آینده املاک تجاری جدا از کارهای خدماتی و برخی کارها که نیاز به مراجعه حضوری دارد نه تنها در کشور ما بلکه در کل دنیا تحت شعاع قرار گرفته است.

خرید ملک تجاری یکی از انواع سرمایه گذاری در املاک است که باز هم بازار خود را دارد اما واقعیت این است که دیگر خریداری ملک تجاری در هر مرکز خرید و یا نقطه ای در خیابان های تهران به صرفه که نیست هیچ، ممکن است برای فروش آن نیز به چالش برخورد کنید.

نمونه می توانید به خیابان لاله زار بروید و قیمت ملک های تجاری را بگیرید، یک ملکی که 40 میلیارد تومان قیمت دارد اجاره اش به قیمتش نمی خورد و بسیار کمتر است و علت این می باشد که رونق کسب و کار دیگر مانند گذشته نیست و قطعا برای فروش این ملک نیز همین مشکل وجود دارد.

خرید مغازه به صرفه است؟

اگر بخواهیم کوتاه و خلاصه جواب دهیم، در شرایط کنونی خرید مغازه در تهران، مگر در موقعیت های خاص به صرفه نیست و ریسک اینکه رونق نگیرد می تواند بسیار زیاد باشد. به جای آن با وجود کسب و کار های اینترنتی و شرکت هایی که به جای مغازه ها آمده اند، خرید واحدهای اداری می تواند جایگزین مناسبی باشد.

این در حالی است که بورس نقاطی که واحدهای اداری در آن قرار گرفته اند، به قدری شلوغ شده و تراکم زیاد شده است که مبلغ خرید یک پارکینگ در این نقاط به 4 میلیارد تومان می رسد. در منطقه 22 تهران، تا کنون هر چه ساخته اند واحد و مرکز خرید تجاری بوده است و سازنده ها جدیدا پی به این موضوع برده اند که نیاز تهران واحدهای اداری است و در حال حاضر واحدهای اداری در چیتگر در قالب چندین پروژه در حال اجرا هستند که قطعا می توان این گزینه را حداقل در منطقه 22 که چند ده مرکز خرید وجود دارد، گزینه برتری دانست.

ملک اداری بهتر است یا تجاری؟

واقعیت این است که ریسک خرید ملک تجاری بسیار بالاتر از اداری است، اینکه مغازه شما در کجا واقع شده باشد و به درد چه کسب و کاری بخورد بسیار با ملک اداری متفاوت است که هزاران کسب و کار می توانند در آن ساکن شوند بدون آنکه جزئیات موقعیت آن مهم باشد.

در حال حاضر بهترین سرمایه گذاری در این اوضاع کسب و کار کشور، که به سمت اینترنتی شدن پیش می رود این است که ملک اداری خریداری کنید که گزینه کم ریسک تری نسبت به ملک تجاری است و همچنین نسبت به ملک مسکونی یک برتری ویژه دارد و آن این است که اجاره یک ملک اداری و مسکونی هم قیمت با یکدیگر متفاوت است و نرخ اجاره اداری با فاصله بیشتر از مسکونی است و علت آن نیز همانطور که در بالا اشاره نمودیم، کمبود فضای اداری در تهران است.

سرمایه گذاری در املاک تجاری

چرا می گوییم سرمایه گذاری در املاک تجاری با خروج برند ها از کشور دچار چالش شده است؟ زیرا اگر یک کفش مانند نایک در کشور وجود داشت، مانند همه کشور های دیگری که نماینده دارد، حداقل در هر مرکز خرید اقدام به تاسیس 1 شعبه می کرد و این کار برای برند های دیگر به دلیل رقابت با یکدیگر ضروری بود، یعنی برند های دیگر کفش نیز همانجا شعبه می زدند.

یعنی شما می دانستید که اگر قرار است یک مرکز خرید بزرگ ساخته شود، قطعا 80 درصد آن را برند های مختلف خریداری می نمودند و می دانید که مردم نیز برای خرید از این برند ها به مرکز خرید مراجعه می کنند. اما در حال حاضر برند ها جای خود را به کسب و کار محلی داده اند، به همین دلیل است که متقاضی خرید ملک تجاری نیز کاهش چشمگیری یافته است.

سرمایه گذاری در املاک تجاری
سرمایه گذاری در املاک تجاری

به همین دلیل است که مردم بهترین سرمایه گذاری در حال حاضر را در حوزه مسکن می دانند و ترجیح می دهند در سرمایه گذاری خود ریسک کمتری انجام دهند. البته در نظر داشته باشید که بحث مالیات بر خانه های خالی نیز چالش جدیدی است که برای مالکان مسکونی که بیش از چند واحد را برای سرمایه گذاری نگهداری می نمایند مطرح شده است.

جدا از اینکه کسب و کارهایی که در اماکن تجاری قرار گرفته اند، کلیه مالیات شان بر روی ملک است یعنی پس از اینکه مستاجری بخواهد ملک تجاری را خالی کند، باید تسویه حساب مالیات را دریافت کند که پروسه ای زمان بر است.

مجتمع های تجاری در حال ساخت تهران

حال در این بخش که به معرفی معایب و مزایای خرید ملک تجاری در تهران پرداختیم و آینده آن را برای سرمایه گذاری مطرح نموده ایم، چندین فرصت جدید را که در حال ساخت در شهر تهران می باشند و زمان تحویل آن ها کمتر از چند ماه دیگر از تاریخ خرداد ماه سال 1403 می باشد را به شما معرفی میکنیم.

در حال حاضر مجتمع اداری و تجاری گلستان خیام جدیدترین پروژه نزدیک به تحویل در اطراف دریاچه چیتگر است که هم دارای فضای تجاری و هم دارای فضای اداری است و در 200 متری پروژه لکسون قرار دارد که یکی از لوکس ترین پروژه های اداری و تجاری در نزدیکی دریاچه است.

همچنین پروژه های در حال ساخت دیگری نیز وجود دارند که به صورت اقساطی به فروش می رسند و زمان تحویل آن ها چند سال دیگر است که می توانیم به پروژه المپیا سنتر که در نزدیکی 60 درصد پیشرفت پروژه است اشاره نماییم.

همچنین پروژه های دیگری نیز وجود دارند که در مراحل عقب تری از ساخت هستند و نحوه خرید از آنها در حال حاضر بدین صورت است که شما پایین ترین رتبه تجاری را خریداری می کنید و پس از ساخت و پیشرفت پروژه می توانید موقعیت ملک تجاری خود را ارتقا دهید. پروژه رویال رزیدنس یکی از پروژه هایی است که به صورت سهامی و به همین شکل فروخته می شود و در مرحله شروع گودبرداری می باشد.

در نهایت مراکز خرید دیگری نیز وجود دارند که در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما در تهران برج در مورد نحوه خرید و سرمایه گذاری در آنها تماس حاصل فرمایید.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی آینده املاک تجاری در تهران پرداختیم و مشخص نمودیم که خرید مغازه در چه شرایطی به صرفه است و اگر قصد سرمایه گذاری در املاک تجاری دارید، چه گزینه های دیگری به عنوان جایگزین برای شما وجود دارد و اگر می خواهید همین کار را انجام دهید چه نکاتی را باید برای موفقیت آمیز بودن این سرمایه گذاری باید مد نظر داشته باشید.

در نهایت می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پروژه های تجاری در حال ساخت تهران و همچنین پروژه های اداری با کارشناسان ما در تهران برج تماس حاصل فرمایید.

در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

پروژه های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس با کارشناس فروش پروژه