خانه شمالی بهتر است یا جنوبی و تفاوت قیمت آنها چقدر است؟

خانه شمالی بهتر است یا جنوبی و تفاوت قیمت آنها چقدر است؟

در این مطلب قصد بررسی این را داریم که خانه شمالی بهتر است یا جنوبی و تفاوت قیمت آنها چقدر است. در کشور ما آفتاب از جنوب می تابد، و حیاط هر خانه به سمت جنوب ساخته می شود. برای توضیح اینکه یک ساختمان شمالی است یا جنوبی چند راه وجود دارد که اگر در شهر تهران باشید و در داخل کوچه بایستید، اگر به سمت شمال و رشته کوههای البرز نگاه کنید خانه هایی که در دید شما در کوچه هستند شمالی و در سوی مخالف شما جنوبی هستند.

خانه شمالی بهتر است یا جنوبی و تفاوت قیمت آنها چقدر است؟
خانه شمالی بهتر است یا جنوبی و تفاوت قیمت آنها چقدر است؟

پس با توجه با محلی که حیاط خانه برای دریافت نور ساخته می شود، خانه هایی که درب ورودی آنها از حیاط است، یعنی اول حیاط است و بعد ساختمان شمالی محسوب می شوند و خانه هایی که ورودی آنها به ساختمان است و حیاط در پشت آن قرار دارد جنوبی می شوند.

خانه شمالی بهتر است یا جنوبی؟

برای بررسی اینکه خانه شمالی بهتر است یا جنوبی، باید به موقعیت واحد نگاه کرد تا اینکه خود ساختمان شمالی است یا جنوبی، بر خلاف تصور عموم که واحد در خانه های جنوبی را بهتر می دانند، در خانه های شمالی واحدهای رو به حیاط مرغوب ترین واحد ها در کوچه می باشند.

علت این است که هم حیاط را میبینند، هم کوچه و هم نور خورشید مستقیم روبروی آنجاست اما در خانه های جنوبی این شرایط برای خانه هایی است که در پشت ساختمان قرار میگیرند و تنها حیاط را می بینند و  بعد از آن ساختمانی دیگر که در واقع ساختمانی شمالی کوچه پایینی است که به نظر ما به علت کوتاه بودن دید و محدود بودن به حیاط گزینه ضعیف تری است نسبت به آن خانه هایی که علاوه بر حیاط دید به کوچه هم دارند.

خانه شمالی بهتر است یا جنوبی
خانه شمالی بهتر است یا جنوبی

البته این واحدها نسبت به واحدهای شمالی در ساختمانی جنوبی به علت دید به حیاط بهتر در نظر گرفته می شوند و تمام اینها سلیقه ای است. همچنین واحدهایی که در ساختمان های شمالی و در پشت قرار دارند ضعیف ترین واحدها از میان 4 واحد مثال زده شده می باشند زیرا نه دید ندارند نه نور مستقیم و از پاسیو باید نور دریافت کنند و این واحدها سخت تر به فروش می روند زیرا در نگاه اول نداشتن نور مستقیم و دید شاید مشکل چندانی نباشد اما در طول زمان شما را افسرده خواهد کرد زیرا حس محدود بودن به ساکنین دست می دهد.

همچنین در نظر داشته باشید ورود به خانه از حیاط گزینه بسیار بهتری نسبت به ورود مستقیم به ساختمان است و برخلاف تصور برخی که اعتقاد دارند در خانه های شمالی ورودی پارکینگ فضای حیاط را خراب می کند و در خانه های جنوبی به دلیل اینکه ورودی پارکینگ نیست، فضای حیاط اختصاصی است باید در نظر داشته باشید که این روزها در ساخت و ساز فضای چندانی برای حیاط در نظر گرفته نمی شود که بخواهد به صورت دربستی ایجاد شود پس بهتر است ورودی خانه از حیاط باشد تا حس و حال بهتری هنگام ورود داشته باشید.

تفاوت قیمت آپارتمان شمالی و جنوبی

همانطور که در بالا اشاره نمودیم، برخی از موارد در انتخاب ساختمان شمالی و جنوبی متفاوت است اما تصور عموم این است که ساختمان جنوبی بهتر است که بر خلاف عقیده ما است و موقعیت واحد است که تاثیر گذار است. در ساختمانی جنوبی به دلیل اینکه هم واحد شمالی و هم جنوبی دارای مزایا و معایبی هستند می تواند تاثیری در قیمت وجود نداشته باشد اما در ساختمان شمالی واحدهایی که دید به حیاط دارند و آنهایی که اصلا دید و نور ندارند از نظر قیمت اختلافی 10 الی 15 درصدی با یکدیگر دارند.

تفاوت قیمت آپارتمان شمالی و جنوبی
تفاوت قیمت آپارتمان شمالی و جنوبی

همچنین در نظر داشته باشید که دیگر در واحدهای پشتی ساختمانی شمالی، طبقه بالاتر اهمیتی ندارد چون دیدی وجود ندارد اما در واحدهای رو به حیاط هر چه بالاتر باشند قیمت بیشتر است پس این اختلاف 10 درصدی جدا از این است که واحد در چه طبقه ای قرار دارد.

یکی از تفاوت های مجتمع با برج در همین است که در برج ها نورگیر وضعیت بهتری دارد و دید نیز می تواند وسیع باشد، البته در همه برج ها چنین شرایطی وجود ندارد و در نواحی که تراکم برج ها به صورتی است که در کنار یکدیگر ساخته شده اند شرایط به این صورت نیست.

مزایا و معایب واحدهای شمالی و جنوبی

واقعیت این است که شکل ساختمان سازی تغییر کرده است و باورهای قدیمی در شرایط امروز نمی گنجد. به عنوان مثال واحدهای شمالی را نسبت به سرما و گرما حساس تر می دانند اما امروز هم سیستم گرامیش یا گذشته متفاوت است و هم سرمایش پس نمی توان این مورد را به عنوان ایراد در نظر گرفت.

همچنین ورود گرد و غبار در واحدهای پشتی ساختمان شمالی به دلیل محدود بودن دید به پاسیو اعلام می کنند که این مورد هم امروز در شهر تهران که کاملا در گرد و غبار غوطه ور است تفاوت چندانی نمی کند.

به عقیده ما مواردی نظیر دید، نور طبیعی و مستقیم آفتاب و دید وسیع تر را می توان جزو ویژگی ها دانست و نداشتن هر کدام را می توان جزو معایب یک واحد حساب نمود.

مزایا و معایب واحدهای شمالی و جنوبی
مزایا و معایب واحدهای شمالی و جنوبی

برخی نیز ساختمان های جنوبی را به دلیل اینکه حیاط آنها محصور است و در پشت ساختمان است ایمن لحاظ می کنند اما واقعیت این است که سیستم های نظارتی و امنیتی این روز ها متفاوت ار گذشته است و از آن طرف سارقان نیز پیشرفت کرده اند و راحت تر از پریدن از دیوار و وارد به حیاط شدن می توانند از ورودی ساختمان عبور کنند پس این موارد را نمی توان به عنوان حسن در نظر گرفت.

همچنین بد نیست مطلبی تحت عنوان نا امن ترین نقاط تهران را بررسی نمایید که در آن 22 منطقه تهران بر اساس آمار ناهنجاری های اجتماعی تقسیم بندی شده اند و امن ترین و نا امن ترین آن ها مشخص شده است و در نظر داشته باشید که بحث ایمن بودن در مناطق پر خطر می تواند تفاوت ایجاد کند و شاید همین موقعیت قرار گیری حیاط نیز در برخی محله ها مسئله مهمی باشد.

تشخیص پنجره شمالی و جنوبی

برای اینکه بدانید نحوه تشخیص پنجره شمالی و جنوبی چگونه است، در شهر تهران اگر پنجره را باز کردید و جهت دید شما به سمت رشته کوههای البرز بود یعنی جهت پنجره شما، شمالی است و به سمت شمال باز می شود. اگر بر عکس بود و نور مستقیم مستقیم به شما تابید یعنی پنجره شما به جنوب باز می شود.

در بالا اشاره نمودیم که جهت تابش آفتاب در کشور ما از سوی جنوب است یعنی اگر رو به جنوب باشید آفتاب مستقیم دارید و اگر رو به شمال باشید نور دارید اما آفتاب مستقیم کمتری وجود دارد.

تشخیص پنجره شمالی و جنوبی
تشخیص پنجره شمالی و جنوبی

در مورد اینکه کدام گزینه برای شما بهتر است بسته به سلیقه شما و برنامه ریزی که برای خرید خانه دارید متفاوت است ولیکن برای گل و گیاه قطعا پنجره های جنوبی بهتر عمل می کنند زیرا نور مستقیم آفتاب در آن ها وجود دارد و زمان بیشتری دارای نور طبیعی می باشند.

تشخیص بالکن شمالی و جنوبی

برای تشخیص بالکن شمالی و جنوبی نیز می توانید مانند تشخیص پنجره شمالی و جنوبی عمل کنید و اگر در بالکن بودید و دید شما به سمت شمال بود، بالکن شما شمالی است و اگر دید به جنوب داشتید و آفتاب را به صورت مستقیم توانستید مشاهده کنید بالکن شما جنوبی است.

در نهایت مانند پنجره، بالکن جنوبی مرغوبیت بیشتری دارد زیرا دید مستقیم به آفتاب، حیاط و کوچه از آن وجود دارد.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی این موضوع پرداختیم که خانه شمالی بهتر است یا جنوبی و به این نتیجه رسیدیم که در نهایت هر دو دارای نقطه ضعف و محاسنی هستند اما واحدی رو به حیاط در ساختمانی شمالی بهترین گزینه است.

همچنین تفاوت قیمت این 4 واحد را نیز بررسی نمودیم و به این نتیجه رسیدیم که در ملک جنوبی ممکن است تفاوتی نباشد اما در ساختمان شمالی تفاوت زیاد است زیرا واحدهای پشتی بدون دید و نور هستند. همچنین بالکن و پنجره شمالی و جنوبی و نحوه تشخیص آنها را نیز بررسی نمودیم.

اگر به دنبال خرید خانه در شهر تهران هستید، می توانید برای اطلاع از پروژه های در حال ساخت شهر تهران به صورت اقساطی با کارشناسان ما در تهران برج تماس حاصل فرمایید.

در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

پروژه های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس با کارشناس فروش پروژه