نحوه خرید آپارتمان نوساز بدون سند چگونه است؟

نحوه خرید آپارتمان نوساز بدون سند چگونه است؟

اگر قصد خرید یک آپارتمان نوساز و کلید نخورده را داشته باشید که به تازگی به اتمام رسیده باشد، احتمالا با موضوعی برخورد کرده اید و آن هم نداشتن سند و در دست اقدام بودن است. این موضوع برای تمامی آپارتمان های نوساز و صفر صادق است و شرایط معامله نیز مشخص است و در صورت رعایت برخی موارد چالشی هم ندارد.

نحوه خرید آپارتمان نوساز بدون سند چگونه است؟
نحوه خرید آپارتمان نوساز بدون سند چگونه است؟

اول از همه بهتر است بدانید که خرید آپارتمان نوساز بدون سند هیچ تفاوتی با پیش خرید ندارد و قوانینی که اجرا می شود و شما باید رعایت کنید با همان شرایط باید پیش برود که در ادامه به آن می پردازیم.

نحوه خرید آپارتمان نوساز بدون سند

همانطور که در بالا اشاره نمودیم، تا زمانی که آپارتمان سند دریافت نکند معامله شما مانند پیش خرید کردن است و تفاوتی ندارد که ملک ساخته شده و قابل سکونت است بلکه ماهیت معامله به اینصورت است پس باید تمامی مواردی که با عنوان خطرات پیش خرید آپارتمان میشناسید را در این معامله رعایت نمایید که به شرح زیر است:

  • مطمئن شوید که مالک از سهم خود می فروشد و اجازه این کار را دارد.
  • قرارداد مشارکت را مشاهده نمایید و سهم سازنده و مالک را مشخص کنید.
  • امضای مالک زمین اگر پای قرارداد باشد قرارداد شما بسیار مطمئن خواهد بود در غیر اینصورت اطمینان از این موضوع که مالک بر اساس قرارداد مشارکت مالک آن ملک است کفایت می کند.
خرید آپارتمان نوساز بدون سند
خرید آپارتمان نوساز بدون سند

در نهایت اگر بخواهیم به صورت خلاصه تمامی این موارد را در یک جمله بگوییم بهتر است مدارکی که مربوط به دریافت سند تفکیکی جدید است را مشاهده کنید که بدانید این پروسه در حال انجام است و یا عدم داشتن مشکل دریافت پایان کار را پیگیری نمایید.

مدت زمان دریافت سند آپارتمان نوساز

مدت زمان دریافت سند تفکیکی پس از اخذ پایان کار ساختمان در حدود 6 الی 8 ماه زمان می برد و شاید در برخی موارد کمتر و یا بیشتر هم بشود اما در نهایت این را بدانید که اگر ساختمان پایان کار را دریافت کرده باشد، پروسه سختی برای دریافت سند وجود ندارد و از خطر گذشته است.

یکی از مواردی که در آپارتمان های ویو دریاچه در منطقه 22 وجود داشت همین موضوع بود که برخی از الزامات آتش نشانی رعایت نشده و مالکین مجبور به ایجاد تغییرات برای دریافت سند شده بودند که البته برای برج هایی بود که سال ساخت آن ها 7 الی 8 سال گذشته بوده و در حال حاضر برای برج های جدید تعهدات دریافت سند وجود دارد.

فروش آپارتمان بدون سند در تهران

یکی از مواردی که در تهران جدیدا به راه افتاده است، خرید آپارتمان های بدون سند یا پایان کار با قیمت کمتر است. برای بسیاری از مردم این مورد می تواند یک چالش بزرگ باشد اما واقعیت این است که چنین نیست و حتی اگر در صورتی که سازنده اقدام به این کار ننماید، خود مالکین می توانند سند را دریافت کنند.

فروش آپارتمان بدون سند در تهران
فروش آپارتمان بدون سند در تهران

به همین منظور عده بسیاری به دنبال خرید این واحدها هستند که می تواند 10 الی 15 درصد پایینتر از قیمت باشد و می تواند هم نباشد بسته به سازنده و برند بودن آن و شرایط بازار دارد.

با توجه به اینکه در حال حاضر در شرایط رکود بازار هستیم ممکن است تفاوتی ایجاد کند اما با توجه با افزایش قیمت مسکن در سال 1403 و نیمه دوم ممکن است هر چه باشد با همان شرایط به فروش برود و تفاوتی هم نداشته باشد.

اما در نهایت فروش آپارتمان بدون سند در تهران خواهان خودش را دارد که خریدار با بررسی دقیق وضعیت ساختمان و پیگیری از شهرداری و استعلامات از معامله اطمینان حاصل می کند و اقدام به خرید کرده و 1 سال بعد پس از دریافت سند با قیمت بالاتر می فروشد.

خرید آپارتمان بدون سند تفکیکی

واقعیت این است که اگر شما یک آپارتمان بدون سند تفکیکی خریداری کرده اید، قطعا قیمت آن نیز به همین منظور پایین تر بوده است و از این دسته آپارتمانها و مجتمع ها که بیشتر ریشه تعاونی ساز و یا دولتی دارند در تهران بسیار است که سال ها به صورت قولنامه ای و یا دفترچه ای معامله می شوند و مشکلی ندارد.

تنها موردی که باید رعایت شود و آن هم برای خانه های تازه ساز است، استعلام از شهرداری منطقه است در غیر اینصورت در منطقه 22 تهران، برج های تعاونی ساز بسیاری وجود دارند که با سند تعاونی معامله می شوند که کاملا رسمی و قانونی است و هیچ مشکلی هم ندارد و در نهایت پس از رفع مشکلاتی که معمولا مربوط به آتش نشانی است خود مالکین اقدام به دریافت سند می کنند و یا ممکن است اصلا مشکلی هم نباشد ولی پروسه دریافت سند در برج ها بر خلاف آپارتمان مسکونی 3 الی 4 ساله باشد که در طی آن به صورت سند تعاونی منتقل می شود.

مدارک لازم برای خرید آپارتمان نوساز

حال اگر همه چیز آماده و بدون مشکل باشد و ملک نیز دارای سند باشد، مدارکی لازم برای خرید آپارتمان نوساز است که می بایست رویت شود. البته در نظر داشته باشید که در مطلبی تحت عنوان چه خانه هایی را نخریم به موارد بیشتری اشاره شده است که جدا از شرایط قرارداد خرید ملک است و به خصوصیات ملک نیز پرداخته است که می توانید مطالعه نمایید.

مدارک لازم برای خرید آپارتمان نوساز
مدارک لازم برای خرید آپارتمان نوساز

اما اگر وسواس زیادی دارید مواردی که باید مشاهده کنید به شرح زیر است که البته ما در عنوان کردن آنها حساسیت زیادی به خرج داده ایم و شاید چند مورد کفایت کند اما به صورت کلی به شرح زیر است:

  • سند مالکیت قبلی: اطمینان حاصل کنید که مالکیت فروشنده بر ملک معتبر است.
  • وکالت‌نامه فروشنده: در صورت وجود وکیل، بررسی کنید که وکالت‌نامه معتبر و قابل استفاده برای فروش ملک باشد.
  • استعلام از بانک: اطمینان حاصل کنید که ملک در رهن بانک نباشد.
  • استعلام از شهرداری: مطمئن شوید که عوارض نوسازی و مالیات ملک پرداخت شده است.
  • استعلام از ادارات خدماتی: بررسی کنید که قبض‌های آب، برق، گاز و تلفن تسویه شده باشد.
  • بررسی تطبیق ملک با مشخصات سند: متراژ و سایر مشخصات ملک با سند تطابق داشته باشد.
  • بررسی وضعیت اجاره: مطمئن شوید ملک در اجاره فرد دیگری نیست یا در صورت اجاره، اجاره‌نامه معتبر است.
  • وضعیت وام‌های ملکی: اگر ملک دارای وام است، شرایط انتقال وام را بررسی کنید.
  • مراجعه به بنگاه معتبر: اطمینان حاصل کنید که قولنامه در یک بنگاه معتبر و دارای مجوز تنظیم شود.
  • استعلام وضعیت ثبتی ملک: وضعیت ثبتی ملک را از اداره ثبت اسناد و املاک استعلام کنید.
جمع بندی

در این مطلب به بررسی شرایط خرید خانه نوساز بدون سند پرداختیم که بدانید که مواردی را می توانید حاد و مشکل دار در نظر بگیرید و چه مواردی بدون مشکل است و تنها نیاز به زمان دارد تا حل شود. همچنین مواردی که باید هنگام خرید بررسی شود را نیز ارائه نمودیم.

توجه داشته باشید که نداشتن سند برای یک آپارتمان نوساز و کلید نخورده امری عادی است و پس از دریافت پایان کار، روال اداری برای دریافت آن وجود دارد اما این موضوع برای بسیاری حساسیت بالایی دارد و برای برخی یک فرصت برای خرید ملک با قیمت پایین تر و فروش پس از دریافت سند است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و راهنمایی در مورد پروژه های در حال ساخت در شهر تهران و شرایط پرداخت اقساط آن ها می توانید با کارشناسان ما در تهران برج تماس حاصل نموده و جزئیات بیشتری دریافت نمایید.

 

در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

پروژه های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس با کارشناس فروش پروژه