در بازار تورمی چه بخریم؟ انتخاب‌ برای حفظ سرمایه

در بازار تورمی چه بخریم؟ انتخاب‌ برای حفظ سرمایه

اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که در شرایط تورمی چه بخرید باید در نظر داشته باشید که کدامیک از کالاهای سرمایه ای با تورم بالا می رود و کدامیک با نرخ ارز تغییر میکند و تاثیر هر کدام بر دیگری چقدر است. به عنوان مثال قیمت کالاهای داخلی با تورم بالا می رود اما به نسبت نرخ ارز کمتر است و گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری نیست زیرا دولت نیز در کنترل آن ها نقش دارد و نمی گذارد قیمت تا یک حدی بالا برود.

در بازار تورمی چه بخریم؟ انتخاب‌ برای حفظ سرمایه
در بازار تورمی چه بخریم؟ انتخاب‌ برای حفظ سرمایه

به عنوان مثال می توان لوازم خانگی داخلی و یا خودروی ایرانی را در نظر گرفت و یا حتی کالاهایی نظیر برنج که می توان به صورت عمده انبار نمود. اما در این بین کالاهایی وجود دارند که همزمان با نرخ ارز بالا می رود مانند طلا، خودروی خارجی و مسکن اما تفاوتی بین این ها وجود دارد که بسیار مهم است و آن سرعت افزایش قیمت است که موضوع مورد بحث ما در این مطلب است که می تواند فرصتی برای سرمایه گذاری ایجاد کند که سود مضاعفی از این موضوع ببرید.

در شرایط تورمی چه بخریم؟

در شرایط تورمی بهترین گزینه برای خرید این است که سرمایه شما بر روی کالاهایی باشد که با نرخ ارز بالا می رود و سپس در اوج گرفتن قیمت ها، اقدام به فروش و خرید کالاهایی کنید که با تورم بالا می روند اما سرعت افزایش آن ها کند است.

به عنوان مثال مسکن کالایی است که روند افزایش قیمت آن بر اساس تورم کند است اما آهسته و پیوسته است اما طلا کالایی است که همزمان با افزایش نرخ ارز، به سرعت تغییر قیمت می دهد پس اگر می خواهید بدانید که در سال 1403 چی بخریم که سود کنیم بهتر است بدانید که نگهداری سرمایه در قالب طلا و فروش آن در اوج گرفتن قیمت ها و تبدیل کردن به مسکن می تواند برای شما 2 بار سودآور باشد.

در شرایط تورمی چه بخریم؟
در شرایط تورمی چه بخریم؟

اول اینکه طلا را در اوج فروختید و شاید 30 درصد از مسکن جلوتر افتاده باشد و در قدم بعدی مسکن خریده اید که یکبار باید جبران عقب ماندن از تورم در گذشته را کند و یک بار نیز باید بر اساس افزایش قیمت طلا و ارز جبران قیمت کند.

در واقع افزایش قیمت را یک بار روی طلا گرفته اید و سپس به سمت مسکن رفته اید که هنوز شروع به افزایش قیمت نکرده است.

بد نیست بدانید که در مطلبی تحت عنوان آیا قیمت مسکن در سال 1403 افزایش می باید به بررسی اختلاف افزایش قیمت مسکن در 2 سال گذشته و تورم در این 2 سال پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که مسکن هم اکنون 37% از تورم عقب است و به دلیل رکود بازار روند جبران قیمت آن کند است.

نمودار درصد رشد قیمت مسکن نسبت به سال قبلی
نمودار درصد رشد قیمت مسکن نسبت به سال قبلی

یعنی باید بدانید که همین امروز مسکن 37 درصد ارزان تر از قیمت واقعی است و اگر بتوانید طلا را در اوج گرفتن قیمت بفروشید می توانید بیشتر از این عدد سود نمایید. در نمودار بالا مشاهده می فرمایید که نوبت افزایش قیمت مسکن در سال 1403 اما ممکن است بازار ارز با همین قیمت باقی بماند و چون موضوع مطلب ما بررسی در شرایط تورمی است، مسکن بهترین گزینه برای خرید است.

در بازار تورمی قیمت چه کالاهایی کنترل می شود؟

همانطور که در بالا اشاره نمودیم، در بازار تورمی قیمت یکسری از کالاها کنترل می شود و در اختیار دولت است و پیشنهاد می شود به سراغ آن ها نروید. به عنوان مثال قیمت خودرو با آزاد کردن واردات محدود پایین می آید و یا با انتشار خبر هایی نظیر واردات خودروی دست دوم، دولت می تواند به صورت موقت بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

برای اثبات این موضوع بد نیست نگاهی به نمودار قیمت مسکن در 5 سال گذشته بیندازیم که در این بازه هم دوران رکود وجود داشته و هم اوج گرفتن قیمت ها:

نمودار قیمت مسکن شهر تهران
نمودار قیمت مسکن شهر تهران

همچنین کالاهای تولید داخل نظیر لوازم خانگی نیز در کنترل دولت است و یا حتی کالاهای مصرفی مانند برنج و روغن و یا مشتقات پتروشیمی نیز به نحوی می تواند در کنترل قیمت گذاری دولت قرار بگیرد. اما آنچه دولت نمی تواند بر روی آن کنترل داشته باشد بازار مسکن است و تا کنون نیز نتوانسته جلوی افزایش قیمت آن را بگیرد.

شرایط به گونه ای است که حتی شرایط خرید آپارتمان در تهران با وام مسکن اولی ها هم امکان پذیر نیست و حداقل قیمت ها برای خانه ای فرسوده در بافت قدیمی 3 و نیم میلیارد تومان است در حالیکه وام برای زوجین کلا 800 میلیون تومان است.

ساخت و ساز مسکن مهر نیز کمک چندانی به خانه دار شدن قشر ضعیف نکرد مگر حضور دلالان در این پروژه ها که سود مضاعفی از معاملات آن برده اند و در واقع طرح های دولت برای کنترل قیمت ها همیشه با چالش مواجه شده است.

استراتژی کسب سود در بازار تورمی

همانطور که در بالا اشاره نمودیم، در بازار تورمی کشور می بایست همیشه آماده تبدیل سرمایه خود باشید و این کار نیازمند دقت و بررسی بازارها به همراه تجربه است. برایتان مشخص شد که تنها کالایی که کندتر از تورم پیش می رود مسکن است و بهترین سرمایه گذاری در این اوضاع به حساب می آید، اما پیش نیاز کسب سود بیشتر در این بازار این است که شما کالایی دیگر را به مسکن در موقع مناسب تبدیل نمایید.

اما در خود بازار مسکن نیز فرصت های دیگری فراهم است که می توانید به عنوان سود مضاعف در نظر بگیرید، به عنوان مثال اگر شما یک آپارتمان را پس از تبدیل طلا خریداری کنید، از آن به بعد باید منتظر افزایش قیمت مسکن باشید که پیش می رود اما اگر بخشی از این مقدار طلا را برای پیش خرید مسکن تبدیل کنید و مابقی را هنگام اقساط در یک بازه 2 ساله تبدیل نمایید چه خواهد شد؟

بله هم قیمت خانه ای که خریداری نمودید ثابت است در حالیکه قیمت طلا در مدت زمان پرداخت اقساط قطعا بالا می رود و می توانید با تبدیل مقطعی آن، باز هم سود بیشتری کسب نمایید. این یکی از مزایای پیش خرید آپارتمان است که پرداخت به صورت اقساطی با قیمت قطعی است و شما خیالتان از این بابت راحت است که تا زمان آماده شدن و پرداخت اقساط قیمت قرارداد شما تغییری نمی کند.

در بازار تورمی از تبدیل سود می برید

فکر کنیم که تا اینجا با وضعیت بازار تورمی و سرعت افزایش و یا کاهش قیمت ها آشنا شدید و دستتان آمد که حتی خرید مسکن و نگهداری آن در یک مقطع سود دارد و باید در مقطعی دیگر تبدیل شود، اما به چه چیزی تبدیل شود؟

این بسته به روحیه شما دارد که آیا می خواهید در اوج گرفتن قیمت مسکن به سراغ فروش خانه برای سرمایه گذاری بروید یا خیر ولیکن اگر می خواهید این کار را انجام دهید، چندین گزینه پیش روی شماست.

اول اینکه در گزینه های پیش خرید قابلیت تهاتر آپارتمان با آپارتمان در تهران وجود دارد یعنی شما می توانید با یک سازنده واحد خود را تهاتر کنید و 2 واحد کوچکتر دریافت کنید که این خود می تواند در مدت زمان ساخت، سرمایه شما را بیشتر کند.

در بازار تورمی از تبدیل سود می برید
در بازار تورمی از تبدیل سود می برید

همچنین در نظر داشته باشید که مهمتر از همه، فروش خانه در یک منطقه به قیمت رسیده و خرید در یک منطقه نوساز و در حال ساخت می تواند سرمایه شما را بیشتر کند.

به عنوان مثال در مطلبی تحت عنوان شرق تهران بهتره یا غرب به بررسی اختلاف رشد قیمت پرداختیم که مشخص شد غرب تهران از شرق رشد بیشتری داشته است و فاصله خیلی زیاد است، پس می توانید با تبدیل خانه خود از شرق به غرب مطمئن باشید که افزایش قیمت بیشترین شامل حال خانه شما خواهد شد.

نوسان در بازار تورمی بیشتر روی کدام کالاها است؟

یک موضوع مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که روحیه شما برای سرمایه گذاری و خرید در بازار تورمی چگونه است و چقدر صبر و تحمل دارید، به عنوان مثال یک فرد شاید تحمل نوسان قیمت را نداشته باشد و ترجیح دهد که روندی آهسته و پیوسته را طی کند در حالی که دیگری ممکن است به دنبال کسب سود مقطعی باشد.

عموم مردم ترجیح میدهند گزینه اول را انتخاب کنند و به همین دلیل است که سرمایه گذاری در مسکن برایشان یک گزینه مناسب و مطلوب است، اما کالاهایی نظیر دلار و طلا دارای نوسان هستند و در بازار تورمی نیز بیشترین افزایش یا کاهش را شامل خواهند بود.

نوسان در بازار تورمی بیشتر روی کدام کالاها است؟
نوسان در بازار تورمی بیشتر روی کدام کالاها است؟

البته در نظر بگیرید که روند افزایش قیمت همه این کالاها به سمت بالا بوده است اما برای خیلی از افراد این موضوع قابل درک نیست و به صورت لحظه ای استری میگیرند و تحمل آن را ندارند.

اما واقعیت این است که تجربه در این مسیر بسیار مهم است و اگر مقایسه رشد قیمت طلا خودرو و مسکن را مطالعه نمایید مشاهده خواهید نمود که در طی سال های گذشته هیچگاه کاهش قیمت نداشته ایم و روند همیشه رو به افزایش بوده است ولی نکته مهم این است که کدامیک بیشتر بر اساس تورم رشد داشته است.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی این موضوع پرداختیم که در شرایط تورمی چه بخریم و چون موضوع مطلب ما بر اساس تورم بوده است، به معرفی این موضوع پرداختیم که کدام یک از کالاها از تورم تاثیر مستقیم و می گیرند و کدام یک روند کند تری را پیش می گیرند و از همه مهمتر کدامیک از این کالاها در کنترل قیمت گذاری دولت است و کدام یک نیست.

در نهایت با مطالعه مواردی که در بالا ذکر کردیم می توانید تصمیم گیری کنید که کدام گزینه برای شما بهتر است، همچنین در نظر داشته باشید که حوزه تخصصی ما در زمینه فروش پروژه های در حال ساخت در شهر تهران به صورت اقساطی است که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

پروژه های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس با کارشناس فروش پروژه