بهترین روش‌ها برای جلوگیری از کاهش ارزش پول

بهترین روش‌ها برای جلوگیری از کاهش ارزش پول

در زمان بالا رفتن نرخ ارز و به طبع کاهش ارزش پول ملی، یکی از موارد نگران کننده جلوگیری از کاهش ارزش پول است که باعث میشود مردم سراسیمه به دنبال روش هایی برای تبدیل پول نقد بگردند و یا بسنجند که آیا سرمایه ای که در اختیار دارند اگر تبدیل به چه چیزی می شد ارزش آن حفظ می شد.

بهترین روش‌ها برای جلوگیری از کاهش ارزش پول
بهترین روش‌ها برای جلوگیری از کاهش ارزش پول

به همین دلیل در این مطلب بر اساس آمار و ارقام گذشته و بررسی کلیه بازارهای سرمایه ای قصد بررسی این موضوع را داریم که در یک بازه چند ساله، ارزش کدام یک از کالاهای سرمایه ای به نسبت تورم و نرخ ارز همگام حرکت کرده است و کدام یک عقب افتاده و بهترین روش ها برای جلوگیری از کاهش ارزش پول چیست زیرا در نهایت شما هر کالایی بخرید به نحوی رشد قیمت خواهد داشت ولی اینکه چقدر از افت ارزش جلوگیری کرده است موضوع اصلی این مطلب است.

توجه داشته باشید که بررسی های ما بر اساس واقعیت و آمار و ارقام است و صرفا به دلیل اینکه در حوزه خاصی فعالیت می نمایم قصد سوق دادن نتیجه گیری به آن کالا را نداریم.

روش های حفظ ارزش پول در ایران

کالاهایی که عمدتا جزو گزینه های تبدیل پول نقد هستند را می توان مسکن،طلا،دلار، خودرو و بورس دانست، اما اینکه بازدهی هر کدام چقدر بوده است را بر اساس مقایسه رشد قیمت طلا خودرو مسکن و دلار ، تک به تک بررسی خواهیم نمود تا بدانید که کدام کالا برایتان بهتر است و ارزش پول ایران را می توانید با تبدیل به آن حفظ نمایید.

روش های حفظ ارزش پول در ایران
روش های حفظ ارزش پول در ایران

در مورد نحوه محاسبه درصد ها طی این 5 سال برای مسکن بر اساس گزارش مرکز آمار ایران بوده است که بر آماری که پیش تر در نمودار قیمت مسکن در 5 سال گذشته ارائه داده ایم محاسبه شده است. در مورد قیمت خودرو نیز یک خودروی هیوندای صفر کیلومتر در آخرین سال ورودی یعنی 2017 تا به امروز محاسبه شده است به شرطی که صفر باقی مانده باشد. شاید با خود بگویید که یک خودروی لندکروز قیمتش از آنچه گفتید بیشتر شده، بله درست است اما این یک استثنا چند صدم درصدی در میان چندین میلیون خودروی موجود در کشور است.

در مورد سپرده بانکی نیز میانگین این 5 سال محاسبه شده البته با شرط عدم برداشت سود و باقی ماندن آن و در مورد بورس 2 نماد شاخص بررسی شده است که بد نیست بدانید قیمت سهام این 2 در طی این 5 سال 5 درصد افزایش یافته یعنی آنچه در سال 1398 بوده است در زمان نگارش این مطلب در مرداد ماه سال 1403 در حدود 5 درصد افزایش داشته و تنها سودی که محاسبه شده، سود سالانه و سود مجمع بوده که در طی این 5 سال نزدیک به 100 درصد بوده است و ما آنرا محاسبه نمودیم.

کاهش ارزش پول در بورس
کاهش ارزش پول در بورس

بر طبق جدول بالا بهترین روش حفظ ارزش پول در کشور طی 5 سال را می توان تبدیل به مسکن و طلا دانست. همچنین در نظر داشته باشید که قیمت طلا در این 5 سال به دلیل شیوع ویروس کرونا رشد شدیدی داشته است که در طی 40 سال قبل تکرار نشده است یعنی قطعا روند آینده به این صورت نخواهد بود. نکته بعدی که قصد محاسبه آن را داریم نحوه سرمایه گذاری در طلا و مسکن است که می تواند برایتان جالب باشد.

با ترکیب طلا و مسکن از تورم جلو بزنید

همانطور که در بالا مشاهده نمودید، طلا و مسکن مانند آنچه از قدیم تا کنون برقرار بوده است، بهترین روش های حفظ ارزش پول در کشورمان و دیگر نقاط دنیا به شمار می آید، اما یک نکته بسیار مهمی که در این 2 وجود دارد، زمان افزایش قیمت و تاثیر گرفتن از افزایش نرخ ارز است که بسیار مهم است و می تواند باعث شود که از تورم نیز جلو بی افتید.

قیمت طلا بر اساس اونس جهانی و نرخ ارز به صورت لحظه ای تغییر میکند و در زمان اوج گرفتن قیمت ها می تواند یک بازه کوتاه از 10 الی 30 درصد رشد کند. اما قیمت مسکن در این بازه تکان نمی خورد زیرا ماهیت بازار مسکن به اینصورت است که شروع حرکت آن آهسته و پیوسته است و از 6 ماه الی 1 سال طول می کشد که جبران قیمت کند.

اگر می خواهید بدانید که در سال 1403 چه چیزی بخرید سود کنید کافیست بگوییم که بر اساس محاسبات ما که با مقایسه رشد تورم و قیمت مسکن انجام شده است، در حال حاضر مسکن 37 درصد از تورم عقب افتاده است که علت آن رکود بازار است که باعث شده جبران قیمت با سرعت کندی انجام شود و در صورت رونق مجدد بازار به سرعت این اختلاف جبران می شود. برای درک این موضوع نگاهی به نمودار زیر بیاندازید:

نمودار درصد رشد قیمت مسکن نسبت به سال قبلی
نمودار درصد رشد قیمت مسکن نسبت به سال قبلی

آنچه مشخص شد این است که قیمت خانه در سال 1403 ارزان نمی شود و طلا نیز نوساناتی داشته است، پس بهترین راه حل برای حفظ ارزش پول این است که آن را در قالب طلای آبشده یا کم اجرت نگهداری کنید و در زمان اوج گرفتن قیمت ها آن را به فروش رسانده و تبدیل به ملک کنید تا از افزایش قیمت آن طی چند ماه آینده بهره ببرید و نه تنها سرمایه خود را حفظ ارزش نموده اید بلکه به نحوی از تورم جلو زده اید.

چگونه از آب شدن پولمان جلوگیری کنیم

واقعیت این است که در زمان رکود و آرام بودن بازار، مردم به سراغ اینکه پولمان آب شده و یا از ارزش آن کاسته می شود نمی روند و این بزرگترین اشتباه است زیرا زمانی که بازار راه می افتد، استرس و هیجان خرید آنقدر بالاست که هم قیمت ها را بالا می برد و هم قدرت تصمیم گیری در زمان مناسب را از شما می گیرد و باید عجولانه تصمیم گیری کنید.

متاسفانه در زمان بالا رفتن قیمت ها مردم اقدام به خرید هر چیزی می کنند و این ایراد است، اگر شما تجربه زندگی در ایران را داشته باشید متوجه خواهید شد که بازه هایی وجود دارد که همیشه بوده و خواهد بود که یک دوران رکود و یک دوران افزایش قیمت هاست و شما باید بدانید که این روند همیشگی است و امید به کاهش قیمت هاست که باعث می شود از بازار عقب بمانید و در این مواقع است که تیتر های خبرگزاری ها مانند کاهش 50 درصدی قیمت مسکن تا 2ماه آینده تنها برای آرام کردن جو بازار و القای این تفکر است که قیمت ها کاهش می یابد.

چگونه از آب شدن پولمان جلوگیری کنیم
چگونه از آب شدن پولمان جلوگیری کنیم

تجربه ثابت کرده است که هنگامی که قیمت ها افزایش می یابد، عکس العمل مردم این است که تماشا می کنند و به انتظار کاهش قیمت ها می نشینند حتی اگر باز هم بالاتر رود و زمانی موج خرید شروع می شود که مردم واقعا می فهمند که افزایش قیمت رخ داده و واقعی است و پولشان آب شده است.

این مهمترین دلیل روند کند افزایش قیمت مسکن است زیرا زمان می برد تا مردم و بازار بپذیرند که قیمت ها در حال افزایش است و به قیمت جدید عادت کنند.

در حالی که الان بهترین زمان خرید خانه است اما بازار در رکود مطلق است در حالی که برای یک متخصص در حوزه مسکن واضح است که مسکن نسبت به تورم عقب است ولیکن بازار چراغ سبز برای افزایش قیمت را نمی دهد. حال امروز شما باید برای افزایش قیمت پیش رو آماده شوید و بدانید که اگر قصد حفظ ارزش پول را دارید، باید قبل از هر اتفاق بر اساس آمار و تجربه نقشه تبدیل سرمایه خود را کشیده باشید.

محافظت پول در برابر تورم

اگر بخواهیم بیشتر در مورد طلا و مسکن صحبت کنیم، با توجه به مواردی که در بالا گفته ایم توضیح واضحات است. اما می خواهیم بررسی کنیم که اگر کسب و کاری دارید و کالای دیگری در اختیار دارید در زمان تورم چی بخرید و روش محافظت پول در برابر تورم چگونه است و آیا می توانید به آن کالا اطمینان کنید یا نه.

اگر بخواهیم ساده تر توضیح دهیم این است که فرض می گذاریم شما عمده فروش مواد غذایی هستید و سرمایه شما کالاهایی است که می فروشید، حال باید دید که پول شما در برابر تورم حفظ ارزش می شود یا خیر.

جواب این است که هر کالایی که دولت در قیمت گذاری آن تاثیر گذار باشد، قطعا جلوی رشد قیمت آن گرفته می شود و دستوری می شود و برای محافظت پول در برابر تورم باید سبد خود را تبدیل به چند کالا کنید.

محافظت پول در برابر تورم
محافظت پول در برابر تورم

به عنوان مثال دولت می تواند قیمت برنج را با واردات از خارج، قیمت روغن را با پایین آوردن تعرفه گمرک و سوبسید و قیمت لوازم خانگی ایرانی را با فشار بر تولید کننده داخلی تا حدودی کنترل کند، حتی می تواند با آزاد کردن واردات محدود خودرو و خبر واردات دست دوم به یکباره باعث کاهش قیمت خودروهای خارجی شود. در مورد بورس هم بهتر است صحبت نکنیم و فاجعه چند سال پیش را حتما به یاد دارید!

پس برای محافظت پول در برابر تورم نمی توانید روی این کالاها حساب کنید زیرا بر اساس تورم پیش نمی روند و در کنترل دولت هستند، اما به نظر شما طرح مسکن مهر چقدر در کنترل قیمت مسکن موثر بوده است؟ واقعیت این است که تنها بازاری که قیمت گذاری آن از کنترل دولت خارج است مسکن است.

حفظ ارزش پول با خرید قطعی یک کالا و بازپرداخت چند ساله

به نظرتان چه کالایی را می توانید با قیمت قطعی خریداری کنید و بازپرداخت چند ساله به صورت اقساط داشته باشید؟ شهر لوازم خانگی و فرش که بر اساس هر ماه از شما سود می گیرند و خودرو نیز علی الحساب است و اگر شرایطی خرید کنید قیمت بالا می رود.

تنها گزینه برای حفظ ارزش پول با خرید قیمت قطعی به صورت قسطی پیش خرید مسکن است! بله تنها گزینه در کشور ما این است که قیمت آن ثابت است و بازپرداخت قسطی است و شما می دانید که هر چه قیمت بالا برود و تورم هم داشته باشید، اقساطی که باید پرداخت نمایید بر اساس همان قرارداد روز اول است.

به عنوان مثال برای خرید آپارتمان با ویو دریاچه در تهران می توانید 1 الی 2 میلیارد با پیش پرداخت دهید و مابقی را اقساط 3 الی 4 سال پرداخت کنید. اینکه می گوییم ویو دریاچه منظور منطقه 22 تهران است که در حال حاضر بیشترین آمار ساخت و ساز در تهران را داراست و به علت حضور تعاونی های دولتی در کنار خصوصی و شرکت ها، شرایط خرید قسطی خانه در تهران را فراهم نموده است.

حفظ ارزش پول با خرید قطعی یک کالا و بازپرداخت چند ساله
حفظ ارزش پول با خرید قطعی یک کالا و بازپرداخت چند ساله

این در حالی است که اگر امروز بخواهید از طریق وام مسکن اولی ها که در شهر تهران ارائه می شود اقدام به خرید ملک نمایید سود سالانه 22.5 درصد باید بازپرداخت کنید که البته اسمی است و در عمل به 30 درصد می رسد و جدای اینکه نهایت به زوجین 800 میلیون وام تعلق می گیرد و در واقع خرید آپارتمان در تهران با وام همان شرایطی است که دولت برای کنترل قیمت مسکن و راحت تر نمودن شرایط برای جوانان ایجاد کرده است اما در عمل پاسخگو نیست و شما می توانید با خرید به صورت اقساطی 3 الی 4 میلیارد از مبلغ را به صورت طولانی مدت و بدون بهره پرداخت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط خرید قسطی از پروژه های غرب تهران می توانید با ما تماس حاصل کنید.

نتیجه گیری

آنچه در این مطلب برای شما نوشتیم مانند کتاب راهنما است که بر اساس آمار و ارقام گذشته است و همچنین انتقال تجربیات ما در بازار مسکن بوده است. واقعیت این است که برای حفظ ارزش پول در کشور راه های بسیاری وجود دارد اما باید دید که آیا بر اساس آنچه واقعا گران شده است، سرمایه و پول شما حفظ شده است یا خیر.

واقعیت این است که در نهایت هر چیزی بخرید می توانید به نحوی جلوی کاهش ارزش پول را بگیرید ولی اینکه چقدر از ارزش کاسته شده و کالای شما چقدر توانسته آن را حفظ کند موضوع اصلی مطلب ما بوده است. در نهایت می توانید برای کسب اطلاعات مشاوره ای در حوزه مسکن با ما تماس حاصل کنید و جزئیات بیشتری از راه و روش های موجود برای این کار بدانید.

در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

پروژه های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس با کارشناس فروش پروژه