چی بخریم پولمون بی ارزش نشه؟ (بروزرسانی 1403)

چی بخریم پولمون بی ارزش نشه؟ (بروزرسانی 1403)

یکی از چالش های زندگی در کشوری که تورم در آن وجود دارد، کاهش ارزش پول است که یکی از دغدغه های مهم مردم است. کاهش ارزش پول به معنی از دست رفتن قدرت ارز کشور نسبت به دلار است که باعث می شود قیمت ها به دلیل بی ارزش شدن پول بالا رود. اولین و مهمترین عامل بی ارزش شدن پول را می تواند سود بانکی دانست که در واقع با سود دادن به سپرده مردم، پول نقد خلق می شود و به نحوی نقدینگی بالا رفته و ارزش پول کاهش می یابد.

چی بخریم پولمون بی ارزش نشه؟ (بروزرسانی 1403)
چی بخریم پولمون بی ارزش نشه؟ (بروزرسانی 1403)

یکی از مواردی که در مطالب مختلف به صورت تخصصی به آن پرداخته ایم این است که چه کالاهایی در سالهای اخیر چه مقدار رشد قیمت داشته اند و چقدر نسبت به تورم جلوتر و یا عقب تر بوده اند که نتایج آن را در این مطلب با شما به اشتراک میگذاریم تا اگر دغدغه تان این است که چی بخریم پولمون بی ارزش نشه پاسخ سوال خود را پیدا نمایید. بروزرسانی این مطلب در مرداد ماه سال 1403 می باشد و بر اساس شرایط کنونی و سابقه بازار در چند سال گذشته نگارش شده است.

چی بخریم پولمون بی ارزش نشه؟

اول از همه باید بدانید که هر چیزی بخرید قطعا افزایش قیمت خواهد داشت اما مهم است است که نسبت به تورم چقدر جلوتر باشد و ارزش افزوده داشته باشد و چه مقدار از ارزش خود را حفظ کرده باشد. برخی از کالاها چند صد درصد نسبت به تورم عقب افتاده اند و برخی از تورم جلو افتاده اند. علت این موضوع نیز بررسی می شود اما بد نیست اول از همه آمار افزایش قیمت کالاها را در 5 سال گذشته بررسی نمایید:

تاثیر تورم بر روی بازارها
روند حفظ ارزش پول کالاها در طی 5 سال

خوب همانطور که در بالا اشاره کرده ایم در بازار تورمی شما هر چیزی بخرید افزایش قیمت پیدا می کند اما مهم است است که این مقدار چقدر از کاهش ارزش پول جلوگیری کرده است. در نمودار بالا مسکن و طلا در صدر جدول هستند و بورس و سپرده بانکی در ته جدول قرار گرفته اند. خودرو هم در میانه جدول است و توجه داشته باشید که یک خودروی صفر کیلومتر از آخرین سال ورود ماشین در سال 2017 تا کنون محاسبه شده است.

حال باید عدد تورم را از این آمار کسر نماییم، برای اینکه آمار دقیقی از تورم داشته باشیم نمی توانیم بر اساس نرخ اعلامی بانک مرکزی استناد کنیم اما یک آمار واقعی وجود دارد و آن نرخ تادیه مهریه است که توسط بانک مرکزی اعلام می شود و خیلی دقیق تر از نرخ اعلامی است. حال افزایش قیمت ها پس از کسر کردن درصد رشد تورم به این صورت می شود:

چی بخریم پولمون بی ارزش نشه؟
چی بخریم پولمون بی ارزش نشه؟

یک نکته مهم در محاسبات بالا وجود دارد که باید بدانید. اول اینکه افزایش قیمت جهانی طلا در دوران کرونا در طی 40 سال گذشته بی سابقه بوده است، یعنی احتمالا دیگر تکرار نمی شود و روندی به این شکل نخواهد داشت. پس در طلا و مسکن سرمایه گذاری کنید تا پولتان بی ارزش نشود و از وارد شدن به بورس و سپرده گذاری بانکی خودداری کنید زیرا ممکن است تا 600 درصد از ارزش سرمایه خود را نسبت به تورم از دست بدهید.

واقعیت این است که بورس می تواند بیشتر از این هم ضرر دهد و همین سودی که در 5 سال داده است مربوط به سود مجمع سالانه و تقسیم سهام است در غیر اینصورت نرخ 2 نماد شاخص بررسی شده و در طی 5 سال تنها 5 درصد افزایش قیمت داشته است.

حفظ ارزش پول با طلا

در بالا مشخص شد که برای اینکه پولتان بی ارزش نشود می توانید بر روی طلا و مسکن سرمایه گذاری کنید اما یک نکته را اشاره نمودیم و آن این بود که در 5 سال اخیر به دلیل کرونا افزایش قیمت بسیار زیادی در طلا وجود داشت که در 40 سال قبلی تکرار نشده بود به همین دلیل می خواهیم 5 سال قبل تر از بازه ای که محاسبه نمودیم را حساب کنیم یعنی سال 1393 الی 1398 که طبق جدول زیر خواهد بود:

سال قیمت هر گرم درصد افزایش نسبت به سال قبل
1393 97,190
1394 99,900 2.78%
1395 105,000 5.11%
1396 116,000 10.48%
1397 429,000 269.83%
1398 440,000 2.56%

بر طبق جدول بالا اگر برای جلوگیری از بی ارزش شدن پولتان طلا خریده بودید در طی بازه 5 ساله از 1393 الی 1398 مجموعا 354% درصد رشد کرده است که گزینه خوبی هم برای خرید در بازار تورمی است. حال در ادامه مشخص خواهیم نمود که اگر در مسکن در همین بازه سرمایه گذاری نموده بودید چقدر از سرمایه شما در برابر بی ارزش شدن حفظ شده بود.

حفظ ارزش پول با مسکن

همانطور که در بالا افزایش قیمت طلا را بررسی نمودیم، افزایش قیمت مسکن را در طی بازه 1393 الی 1398 بررسی خواهیم نمود. در نظر داشته باشید که در این بازه هم رکود وجود داشته و هم انفجار قیمت مسکن و طلا در سال 1397، پس می توان بازه خوبی برای شناسایی روند بازار در نظر گرفته شود:

حفظ ارزش پول با مسکن
حفظ ارزش پول با مسکن

بر طبق نمودار فوق، افزایش متوسط قیمت مسکن در طی سال 1393 الی 1398 معادل 311% می باشد و این بدون محاسبه درآمد اجاره دادن مسکن در این 5 سال بوده است.

اما باید توجه داشته باشید که این آمار متوسط قیمت مسکن است و آمار نقاط کم رشد نیز در آن وجود دارد و قطعا آمار واقعی در محله های تهران بیشتر است اما در نهایت اختلاف 40 درصدی رشد قیمت مسکن بدون اجاره در بازه 1393 الی 1398، تبدیل به اختلاف 300 درصدی در بازه 1398 الی 1403 شده است که همان موضوع کرونا که اشاره کردیم عامل آن بوده است و اگر مسکن را خریده و اجاره داده بودید، رشد سرمایه شما از طلا چند برابر بیشتر می شود زیرا اختلاف رشد سرمایه در اجاره دادن و اجاره ندادن نزدیک به 400 درصد اختلاف محاسبه شده است.

برای اینکه پولتان بی ارزش نشود طلا و مسکن را ترکیب کنید

حال به قسمت جالبی رسیدیم که قبل از توضیح آن می بایست اطلاعاتی به شما ارائه می دادیم که وضعیت بازار در گذشته دستتان بیاید. همانطور که مشاهده نمودید طلا و مسکن هر دو گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری هستند اما سه تفاوت مهم در این 2 وجود دارد:

  • اول اینکه مسکن را می توانید اجاره دهید و از آن بهره برداری کنید
  • دوم اینکه مسکن را می توانید به صورت قسطی و بدون بهره خریداری کنید ولی اگر قصد خرید آپارتمان در تهران با وام را داشته باشید باید سالانه 22.5 درصد سود پرداخت کنید.
  • طلا به صورت لحظه ای با نرخ ارز تغییر می دهد اما مسکن ممکن است از 6 ماه تا 1 سال طول بکشد.

اما حالا باید ببینید که هر کدام از موارد بالا چه کمک بزرگی می تواند به شما کند، اول به سراغ مورد سوم یعنی سرعت تغییر قیمت می رویم، این کار به این معنی است که اگر شما قصد خرید ملک داشته باشید باید سرمایه تان را در قالب طلا نگهداری کنید و همزمان با اوج گرفتن قیمت ارز، سریعا طلا را بفروشید و اقدام به خرید خانه کنید.

برای اینکه پولتان بی ارزش نشود طلا و مسکن را ترکیب کنید
برای اینکه پولتان بی ارزش نشود طلا و مسکن را ترکیب کنید

فرض کنید این کار را در سال 1397 انجام داده بودید می توانستید ارزش سرمایه خود را با تبدیل طلا به مسکن در اوج قیمت ارز نسبت به آنچه بود 60 الی 80 درصد افزایش داده در حالیکه قیمت مسکن عقب مانده، اقدام به خرید کرده و یک بار دیگر هم در افزایش قیمت مسکن سود ببرید!

نتیجه این کار می تواند سرمایه گذاری با سود 50 درصد در چند ماه برای شما باشد که اگر دست به آن نزنید در ماه های بعدی هم می تواند همین مقدار به شما سود بدهد و علاوه بر اینکه جلوی بی ارزش شدن پولتان را گرفته اید بلکه بر تورم نیز سوار شده و از آن جلو زده اید.

حال یک مورد دومی هم وجود دارد که به شدت جذاب است و می خواهیم در بخش بعدی به آن بپردازیم.

در پیش خرید ملک ارزش پول های آینده را هم حفظ کنید!

زمانی که شما پیش خرید ملک انجام می دهید، قیمت خرید شما مشخص و ثابت است و یک قرارداد بابت پرداخت اقساط در بازه 1 الی 3 سال خواهید داشت که مبلغ ثابت است و تغییری نمی کند. کدام کالا را می شناسید که بتوانید با قیمت ثابت و به صورت چکی بدون افزایش قیمت در این بازه خریداری کنید؟

تنها چیزی که وجود دارد مسکن و پیش خرید آن است و علی الخصوص شرایط خرید در زمان رکود بهتر است و پیش فروش کننده ها منعطف تر می شوند. در حالی که افزایش قیمت در سال 1403 خواهیم داشت و بر طبق محاسبات ما مسکن 37% از تورم عقب افتاده است. پیش خرید در شرایط کنونی با شرایط بسیار خوبی در مناطق در حال ساخت تهران انجام می شود.

در پیش خرید ملک ارزش پول های آینده را هم حفظ کنید!
در پیش خرید ملک ارزش پول های آینده را هم حفظ کنید!

جدا از اینکه در پیش خرید اقساطی هم که در آینده می خواهید در بیاورید و پرداخت نمایید با قیمت روز اول است، خرید در مناطق نوساز می تواند ارزش افزوده بابت رشد منطقه داشته باشد.

در حال حاضر منطقه 21 و 22 تهران جدیدترین و رو به رشد ترین مناطق در حال ساخت تهران می باشند که دلیل کمبود فضای ساخت در مناطق برند تهران نظیر 1، 2 و 5 که دو مورد آخری جزو مناطق شمال غرب تهران به حساب می آیند، تنها گزینه غرب تهران است که همان مناطقی است که نام بردیم و دیگر تهران جای رشد و گسترش از سوی غرب را ندارد.

همچنین در نظر داشته باشید که میتوانید با 1 الی 3 میلیارد تومان و اقساط 3 الی 4 سال در این منطقه اقدام به خرید خانه کنید که در این مورد می توانید با کارشناسان ما در تهران برج تماس حاصل نموده و جزئیات پروژه های موجود را دریافت نمایید.

جمع بندی

در حالیکه به دنبال پاسخ سوال چی بخریم پولمون بی ارزش نشه به این مطلب رسیده اید، آمار و ارقام را به صورتی در اختیار شما قرار داده ایم که دیدگاه شما نسبت به نحوه سرمایه گذاری و حفظ ارزش پول تغییر کرده است و احتمالا خودتان می دانید که چه کاری بهتر است و چگونه ارزش پولتان را حفظ کنید.

در نظر داشته باشید که حوزه تخصصی ما فعالیت در زمینه پروژه های در حال ساخت شهر تهران است و اگر نیاز به جزئیات بیشتری داشتید می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نموده و اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

 

در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

پروژه های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس با کارشناس فروش پروژه